Skall åka och titta på ett hus i helgen. Byggt 1939, källare och två fulla våningar. Ägt av äldre person som numera bor på hem. Beskrivs till och med av mäklaren som ett renoveringsobjekt. Har blivit upplyst att det stått tomt ett tag, har begärt uppgift om hur länge. Kåken ser inte så dålig ut på bilderna, inga uppenbara fel men visst är huset slitet.

Nu undrar jag vilka varningstecken ni har vad gäller källare. Viss lukt förekommer alltid och jag har varit i mögelhus så jag vet hur det kan lukta, men vad skall man göra? Har ni stalltips på lukter som är varningstecken? Eller skall man titta efter fuktfläckar? Jag har fått uppfattningen att huset stått kallt, hur klara hus från den här epoken generellt att kallställas?

Skall man ta in mögelhund ifall man vill gå vidare? Kostnad?

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Nu undrar jag vilka varningstecken ni har vad gäller källare. Viss lukt förekommer alltid och jag har varit i mögelhus så jag vet hur det kan lukta, men vad skall man göra?
Det ska inte lukta mögel eller avlopp i en källare. Sprickor i bärande väggar är inget bra - sättningar? Skulle inte tycka om vatten stående på golvet eller spår efter det - högt grundvatten periodvis?

Oftast kan man se fuktskadat puts på väggar längst golvet men det är inget jag skulle bli skrämd av - normal vandring av markfukt som kan inte dräneras bort, går att fixa genom att putsa om och måla med lämplig färg. Fuktskador högt upp på källarväggarna är mindre roligt för då måste man gräva och reparera yttsikt ( asfalt) på grundens utsida under mark.
 
Har det stått kallt över en vinter så är det ju påtaglig risk för sönderfrusna rör, både i värmesystemet och tappvatten. Det hjälper inte alltid att tömma systemet. Ofta finns det någon låg punkt i systemet där vatten blir stående och så fyser det sönder.
 
I år har det varit extremt blött. Så har man en källare som inte är dränerad luktar det mer i år än andra år. Så värre än så här kommer det inte bli. Men en dränering av en källargrund är inte "end of the world" - en dräneringsskiva och lite grävjobb man faktiskt kan göra mycket själv.
 
Kollade på huset i söndags. Såg ut som något som går att fixa men jag tvekar ändå. Elsystem från helvetet (dubbla elmätare:wow:, klippta sladdar, mer utanpåliggande än infällt), går ej att inspektera vinden pga ligger en massa isolering över vindsluckan, gräsmattan extremt sank och hittade mögel på källar golvet bredvid oljetanken. Troligen läcka i oljetanken för masoniten som man byggt in tanken med q(;^;)p hade kraftiga fläckar. Känns som att det är för mycket att göra.

Synd, för annars ett trevligt hus men känns som att även om man lägger ett skambud typ hundratusen så kostar det för mycket. Utsidan ser nästan ok ut men troligen mycket under skalet att fixa. Fast eternitfasaden såg riktigt bra ut, inga lösa plattor.

För att toppa allt så var det en CTC266 kombipanna med oljebrännare och elpatron som uppvärmning, liktar 40000 kWh om året. Satsar nog på ett lite dyrare hus som är i bättre kondition.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.