Vi behöver ca 51m2 ekparkett till övervåningen i nya huset. Hur mycket extra ska man (brukar man) räkna med? Vi har lite gammal parkett sedan vi la i lägenheten, den skulle gå att dryga ut med i klädkammaren i värsta fall.
 
Det beror lite på hur det ser ut, vad det kostar, hur drygt det är att hämta mer.

Men på 51m2 i ett fyrkantigt rum ska det väl räcka med ett par kvm.

Är det dyrt skulle nog jag ta ca en kvm extra. :D
 
Ju mer lågpriskvalitet, desto mer extra brädor. Detta för att kunna ersätta alla brädor med kvistar och andra defekter som följer med lågt pris. "Skräpet" kan man ju sedan lägga i klädkammare och liknande utrymmen.
Om man vill komplettera med brädor i efterhand gäller det att få tag på paket med samma färgnummer. Kan vara svårt!
 
10%? Nåt mer konkret? Bra att veta med lågpris, tack!
 
10% är väl en bra tumregel, men har ni ett rum utan vinklar och det är bra kvalitet på parketten så blir det inte särskilt mycket spill. Kan ni lämna tillbaka obrutna förpackningar så är det väl bättre att ni tar lite extra och lämnar tillbaka om det blir över så slipper ni riskera att stå där med att det saknas lite på slutet.
 
  • Gilla
bombastisk
  • Laddar…
Ja tar man till 10 % så har man ju för felskärningar, mm.

Men min erfarenhet av golvläggningen är att köper man man ett golv för 300-500kr kvm, så är brukar det inte bli så mycket spill, såvida man inte har lite otur att det måste klyvas väldigt mycket. Men även där så om ett rum är exempelvis 8.5 x 6 så kanske man får spill på 20cm vilket betyder ca 1,7kvm på 8,5 m.

Vet inte hur många gånger jag fått en eller två buntar över, som man tänker att man ska köra tillbaka, men sen kommer på att äh, kan ju använda det i det där lilla förrådet. Vilket sällan blir av.:D

Sen är det ju så att man ska se till så att det finns av samma leverans, så man inte får färgskiftningar som Henri skrev.

Så jag sällar mig till den stora massan. 10%:rolleyes: Men köper jag så räknar jag eventuellt spill innan. med kapning klyning etc. Men det är ju Bara jag.

Mvh
Bara jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.