Hej,

jag kollar på robot och undrar lite över hur ni resonerade inför, och tänker efter era köp angående angiven m2-kapacitet. Jag tänker instinktivt att jag tar min kvm och lägger till ett par hundra kvm extra. Jag har ca 525 kvm matta, jag kollar på Gardenas modeller som tar 700-800 kvm. Tänker jag fel? Ska man nöja sig med samma kvm som mattan faktiskt är på? Ska man dubbla (som jag ser att en del gör)?

Jag har nog en relativt enkel trädgård med 0 lutning, u-form, lite "organisk form" - inte raka linjer och med EN lite klurig passage, men inget annat. Gardenas modeller har relativt bra klippbredd (22cm) så det borgar för lite effektivitet när den jobbar.

Gräsytan kommer inte att öka, utan snarare minska något då vi flyttade hit förra året, har tagit bort en del buskage, sått gräs tillfälligt innan vi kommer att plantera en del buskar och träd och jag kommer därför få "flytta in" begränsningskabeln successivt och göra klippytan mindre.

Jag vill ha en maskin som gör sitt utan att jag behöver påverka så mycket. Jag vill inte byta om fem år igen.

mvh

Frågvis i Småland
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det inte är något problem att ha "för liten" klippare.

Min är typad för 600 kvm men klarar, utan problem, att hålla 850 i trim. Har du en ganska enkel layout och inte är petimeternoga är det inga problem.
 
  • Gilla
Per Gård och 1 till
  • Laddar…
Jag ser det främsta skälet till att ha överkapacitet är att man vill att klipparen inte ska jobba vissa tider/dagar. Har man små barn och inte vill att klipparen ska gå när de leker, eller större barn som strör mer eller mindre värdefulla kläder och andra saker på gräsmattan så kan det vara lämpligt att ha lite överkapacitet. Det finns även de som vill undvika klippning på natten, då de är oroliga för att igelkottar skadas eller dödas (vilket inte sker med den här typen av klippare).

Utöver sådana skäl skulle jag säga att det inte behövs överkapacitet.

Ska man ha överkapacitet är det viktigt att fundera på hur klipparna skiljer sig åt. Flera av Gardenaklipparna är exempelvis hårdvarumässigt likadana, men olika begränsade i hur många timmar per dygn de kan jobba. Att då gå upp i modell om det ändå är ens egen tidspreferens som sätter gränserna vore att slösa bort pengar; i så fall måste man ha en större maskin.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.