Hej!
Har en varmvattenberedare, NIBE ER57 CU-300. Tänkt att sätta en plugg för att mäta hur mkt el den drar men det måste göras av en Eletriker så därför är det inte gjort. Undrar om någon med en likadan vet ungefär vad förbrukning? Den är ca 2år.
 
Det är tyvärr helt irrelevant vad någon annans drar, utan beror helt och hållet på hur mycket varmvatten ni gör av med.
Så fort ni duschar kommer den att värma vatten. Duschar ni mycket drar den el, duschar ni mindre drar den mindre.
Schabloner för beräkning baserat på hur många ni är i hushållet finns lite varstans.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Har du en säkring till beredaren så är den kopplad så att den är på 1000W, har du två säkringar så är det 3000W, har du tre säkringar så är det 6000W. Åldern har ingen betydelse, den drar samma oavsett.
 
Krokben
M mlkjhr skrev:
Har du en säkring till beredaren så är den kopplad så att den är på 1000W, har du två säkringar så är det 3000W, har du tre säkringar så är det 6000W. Åldern har ingen betydelse, den drar samma oavsett.
Enda är väl att nyare beredare kan vara något bättre isolerade men det är knappt märkbart på ett år.
 
Det beror helt på hur mycket varmvatten du förbrukar. Att värma 100 liter vatten från 7 till 40 grader "kostar" ca 4 kWh och kostar strömmen 2 kr blir det 8 kronor.
 
Krokben Krokben skrev:
Enda är väl att nyare beredare kan vara något bättre isolerade men det är knappt märkbart på ett år.
Jag trodde TS ville veta vad för effekt det är på beredaren men kanske hen vill ha en uppskattning på förbrukningen och det är ju omöjligt att svara på.
 
Krokben
M mlkjhr skrev:
Jag trodde TS ville veta vad för effekt det är på beredaren men kanske hen vill ha en uppskattning på förbrukningen och det är ju omöjligt att svara på.
Du har helt rätt, i min trötthet missförstod jag frågan helt och hållet.
 
Krokben Krokben skrev:
Du har helt rätt, i min trötthet missförstod jag frågan helt och hållet.
Nja, det var kanske jag som missförstod, inte lätt att veta. :)
 

Bästa svaret

H Husägaren80 skrev:
Hej!
Har en varmvattenberedare, NIBE ER57 CU-300. Tänkt att sätta en plugg för att mäta hur mkt el den drar men det måste göras av en Eletriker så därför är det inte gjort. Undrar om någon med en likadan vet ungefär vad förbrukning? Den är ca 2år.
Generellt när man räknar på energiförbrukningen i hus brukar man ofta räkna med att en familj på 4 personer gör av med 4500 kWh/år på varmvatten. Sedan kan det naturligtvis se helt olika ut i det enskilda fallet om man älskar att duscha länge, har jacuzzi etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.