Är i tagen att montera Festool plug-it på fler maskiner, men funderar på hur mycket effekt ( eller egentligen är det väl ström?) som en plug-it sladd/anslutning klarar? Jag antar att det är vad som hindrat plug-it att finnas på tex de största fräsarna?

Någon som vet? Ska ringa Festool imorgon, men är nyfiken nu:)
 
Daniel_N skrev:
Är i tagen att montera Festool plug-it på fler maskiner, men funderar på hur mycket effekt ( eller egentligen är det väl ström?) som en plug-it sladd/anslutning klarar? Jag antar att det är vad som hindrat plug-it att finnas på tex de största fräsarna?

Någon som vet? Ska ringa Festool imorgon, men är nyfiken nu:)
Nu har jag inget svar på din fråga men finns det hona att köpa löst?
Måste i så fall vara en sladdstump med hona på, eller?

Vore ju jättebra i så fall
 
Det är 2x1mm2 som standard vad jag sett och jag har för mig att uttagen på CTL är på 2000W. Så jag skulle säga att de är dimensionerade för max 2400W eller 10A. Skall bli intressant att höra vad den officiella siffran är!
 
Om jag minns rätt får en 0,75 mm2 kabel avsäkras med 6 A, och en 1,5 mm2 med 13 A. Det ger 8 resp 8,7 A/mm2. Om vi väljer det lägre värdet borde 8x1x240=1920 W vara ett bra riktmärke för en 1 mm2 kabel. 2 KW är förmodligen inga problem det heller (med 8.7 A/mm2 hamnar man på 2,1 kW).
 
Md tanke på storleken på kontakten och stiften tippar jag på 6A. Brukar vara den effekten på dyl anslutningar i den storleken.
Står inget på kontakten, pluggitänden då?
 
På den amerikanska marknaden finns väl plug-it dessutom i två olika grovlekar om jag inte minns fel. Det hör är förstås inte ett problem för oss som har bättre ström.
 
Vet inte om TS75 har plug-it, men den är på 1600W så det blir mer än 6A. Räknar man med bara 220V så blir det drygt 7A. Men det är kanske pga max effekt som plug-it klarar som gör att inte CTL och Kapex har det.
 
ullberg
ullberg
Och jag som trodde ni riktiga festool-buffs alltid hade en plug-it på max en armslängds avstånd, det var ingen som faktiskt kollade på en sladd?

10A@250V och märkligt nog 13A@125V:
ImageUploadedByByggahus.se1379442429.440401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Med andra ord så kan man sätta plug-it på alla 1-fas maskiner man har! (Dubbelisolerade iaf eller finns de även med jord?) :)
 
ullberg skrev:
Och jag som trodde ni riktiga festool-buffs alltid hade en plug-it på max en armslängds avstånd, det var ingen som faktiskt kollade på en sladd?

10A@250V och märkligt nog 13A@125V:
[bild]
Kollar du på stickproppen i andra ändan står det 16 A. Kontakternas märkström gäller just själva kontakterna - man måste se till svagaste länken.

Men det var bra att det blev utrett, för corre har en poäng i inlägg #6.
 
Robert-san01 skrev:
...finns de även med jord...
Inte vad jag vet.
 
ullberg
bygga_bo skrev:
Kollar du på stickproppen i andra ändan står det 16 A. Kontakternas märkström gäller just själva kontakterna - man måste se till svagaste länken.

Men det var bra att det blev utrett, för corre har en poäng i inlägg #6.
Precis, jag kollade faktiskt i den ändan också, men egentligen visste jag redan vad det skulle stå där, jag vill minnas att alla cee 7/7 kontaktdon är specade till 16A, är det inte så?

Egentligen är väl kabeln dimensionerande (var inte den 1mm2) men det är väl också så att det är tillåtet att gå ner i dimension i just anslutningskablar.

/U
 
Jag vet inte om CEE 7/7 är specad till 16 A, eller om det är ok med 10 A också. Det enda jag vet med säkerhet är att märkningen innebär en viss fysisk utformning av kontakten (olika länder - olika kontakter - olika nummer).

Håller med dig om att kabeln borde vara den dimensionerande faktorn i detta fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.