Hej,

Vi är i f'ärd med att bygga vårt hus i Växjö med totalentrepnad.
Det trillar in en faktura på bygg-el i månaden nu och dom kostar bokstavligt talat skjortan.

Vad jag undrar är hur mycket är normal förbrukning under byggtiden?
Huset är en enplansvilla på 120 m2. Plattan gjöts i slutet av Oktober och huset restes 18 November.
Jag gissar att byggfläktar drar en hel del ström, men i övrigt borde det inte gå åt så mycket, eller?

Jag tittade precis på åtgången och det har gått rätt exakt 1650 kWh/månad. Allt ä r som det skall hoppas jag, vill bara vara säker ..

Marcus
 
Finns det några byggbaracker/kojor som värms upp? Har byggjobbarna bilarna stående med motorvärmare i?
 
Det går åt massor med värme för att hålla ett hus som byggs varmt så att det torkar ut, "snålar" man på det får man senare problem med torksprickor i huset. Och 1600 kWh i månaden tycker jag inte är så mycket i ett vanligt bostadshus med elvärme är 20 - 30 000 kWh per år rätt normalt. Då ska man betänka att det är ett färdigt hus som är tätt och torrt.
 
:eek::eek:Fick min elräkning i vecka jag också:eek::eek:

Det går år mer bygg el än vad man tror en eller två 2 kW värme fläktar på dygnet runt suger en del el. Jag har förbrukat 11 000kwh sedan mätaren installerades i maj. Då har vi bott i huset tre månader ca 1000kWh i månaden på bergvärme nu, då ska man ta med i beräkningen att flera månader under sommaren var det ju markarbeten......semester m.m.

Så 1500-1800 i månaden är nog inte helt fel tyvärr.
 
Okej, det låter ju bra.
Man vill ju bara vara säker.
Angående baracker osv så bygger vi på ett område där leverantören dels bygger egna "radhus" och 6 andra hus så jag hoppas att dom bekostar sina egna baracker :)

Det som ser jiffy ut är att min nätleverantör säger 1650 kwh medan elleverantören säger 2600 kwh.

Får väl ringa dom å se vad dom fipplar med för siffror egentligen.

Tack för era snabba svar!

Marcus
 
Vi brukar ha en 5kw fläkt gå oavbrytet, och någon 2 kw,
Eller 3-4 st 2 kw gåendes , + bygglampor 2 kw ? i timmen
Det drar iväg, plus en vagn, som tar upp mot 2 kw på vintern,

Det drar iväg kilowatt, men varmt och torrt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.