Vi köpte radhus i början av året, och eftersom det nu är dags för nya tapeter i ena hallen så var det dags att börja pilla bort täcklocken för eldosorna (Jo, jag är allergisk mot folk som gladeligen målar/tapetserar över dylikt).

I en av dem hittade jag, efter att ha skurit mig igenom ett par lager tapet och några lager färg, något som ju ser ut som tecken på att det blivit lite varmt.
Så frågan är nu: Bör jag oroa mig? Vad borde jag göra?



2013-09-08 16.23.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-09-08 16.33.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte bara glid-gucka som runnit ner då?
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Realdoolar skrev:
Det är inte bara glid-gucka som runnit ner då?
Är denna gucka korrosiv? För såväl den vita som bruna ledarna har synliga skador. Om du kikar på den vita ledaren i övre bilden så ser du en av dem. Det ser ut precis som om man lagt en lödpenna mot isolering om man skall köra med en liknelse.
 
Ta och sanera bort de där tomtehattarna när du ändå är i farten. Byt till WAGO 222 eller liknande.
Känns isoleringen hård på den vita ledaren? Kan det vara så att den vita har legat mot den bruna lite grann och de har använt diskmedel eller något vid idragningen? Vad finns inkopplat på denna dosa, kan du mäta eller räkna ut vad det är för effekt så kanske du kan se om den är överbelastad eller inte. Det behöver inte vara överhettning som har orsakat detta.
 
Redigerat:
ser mer ut som en gammal ekk som börjat "rinna"
Nån gång för en herrans massa år sen tillverkades ekk med en.utfyllnadsmassa som med åren blir mjuk o kletig o börjar flyta, o då rinner den ofta ner i t.ex dosor o centraler. Brukar bli bruna kletiga avlagringar då.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
DjAlbert skrev:
ser mer ut som en gammal ekk som börjat "rinna"
Nån gång för en herrans massa år sen tillverkades ekk med en.utfyllnadsmassa som med åren blir mjuk o kletig o börjar flyta, o då rinner den ofta ner i t.ex dosor o centraler. Brukar bli bruna kletiga avlagringar då.
Aha, så i såfall bör jag alltså kunna "tvätta" bort denna? (Jag menar, om det är en riktig värmeskada så skulle den ju missfärgningen vara permanent?)

Jag kanske oroar mig lite för mycket med andra ord :)
 
Va? Byta luvorna? Pilla i fasta installationer utan behörighet? Nej vet du vad :=)

Nej, skämt åsido, visst skall de bytas, jag ville bara försöka försäkra mig om att det inte är någon fara innan jag pillar. Ja.. ni vet.. om det skulle bli tjafs om dolt fel eller liknande.... :)
 
Det kan väl knappast bil nått dolt fel när du kan öppna dosan och kolla.
 
Tror du kan tvätta bort det, om du ids in i dosan o rota runt. Personligen skulle ja tycka att de ä för trångt för att bry sig. Har heller ej testat o tvätta bort nån gång. Stoppa in typ en penna lr nått o känn om det klibbar o har sig, så du ä säker på om de ä rinn lr om det mot all förmodan skulle va en värmeskada.
 
Jag ser ingen vit FK...(?)

//Patrik
 
elmont skrev:
Det kan väl knappast bil nått dolt fel när du kan öppna dosan och kolla.
Eftersom jag fick skära igenom åtskilliga lager färg och tapet (vilket jag påpekade i trådstart) och det därmed krävdes destruktiv undersökning så ser jag inget problem i det rekvicitet.
 
Patrik_Hed skrev:
Jag ser ingen vit FK...(?)

//Patrik
Övre bilden, bakom gulgrön till höger i bild.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Du kanske kan försöka rengöra en liten bit, bara för att avgöra om det är smuts eller om isoleringen faktiskt har smält. Eftersom även grön/gul är angripen så handlar det troligen om smuts, t.ex kondensvatten. Vart går röret?
 
Det ser ut som hela ingången i röret är kletigt av någon smörja på fotot längst upp.
Om en kabel skulle ha blivit värmeskadad borde inte hela mynningen vara kletig.
 
Att ta bort tapet och färg som sitter över en dosa kan väl knappast vara destruktivt, det är nått man får göra "dagligen". Därefter får man naturligtvis sätta dit ett nytt doslock. Dolt fel är väl bara det som man inte kan kontrollera.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.