Närbild av en Malmbergs kontaktor KD25-40 som visar tekniska specifikationer och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur tolkar man vilken belastning som kan ligga genom denna kontaktor?
 
25A vid resistiv/svagt induktiv last (dvs radiatorer, transformatorer och liknade)
4kW med kortslutna direktstartade motorer (y-kopplade).
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
T Timed skrev:
25A vid resistiv/svagt induktiv last (dvs radiatorer, transformatorer och liknade)
4kW med kortslutna direktstartade motorer (y-kopplade).
Ok en laddbox till elbil hur räknar man den?
Är det 25A per fas
 
ev-laddboxar brukar köras 16A avsäkrat som standard
 
Min laddbox easee klarar3x 32A. Så jag kommer dra kabel för det och dimensionera för 3x32A. Sen troligen avsäkrat 20 el 25A.
Men jag vill säkra att allt klarar 32A alt veta om vad delarna klarar och säkra därefter.
 
Köp en Malmbergs 2104010 i stället så får du lite marginal den är på 40 A eller 2106310 så får du en 63A kontaktor.
Det är alltid smart att ligga några snäpp över max för att få en lång livslängd. Dom är marginellt större och kan i värsta fall sättas i en separat kapsling vid sidan av centralen.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Har du så stor huvudsäkring eller du ska ha en effektvakt?
 
X xLnT skrev:
Har du så stor huvudsäkring eller du ska ha en effektvakt?
Har idag 16A ska ändra till 25A vilket kommer räcka.
(Men vill kunna öka senare om det skulle behövas - fast min elektriker tror jag får max 25A av elbolaget med dagens servis)

Kommer sätta en shelly 3em och i framtiden via Home Assistant lastbalansera huset.
Kommer nog innan lastbalanseringen fungerar begränsa till 10A
- vilket idag är tillräckligt i de flesta fall
- 10Ax3x230 =ca 7kW dvs på max 9h laddat 0-100% (64kWh) på min Kia E-niro och jag kommer oftast köra under 10 mil per dag =20kWh dvs 3h laddning per natt på 10A 3fas.
Men skönt att kunna köra på högre effekt om det är långkörningar flera dagar.
Max laddeffekt på bilen är 11kW AC (16A) då tar det 6h att fulladda.
Finns några bilar som tar mer än 11kW AC också

Att dimensionera för 32A för kablar etc är en liten merkostnad. I framtiden kanske fler bilar och större batterier och fler mil.
 
Kika gärna på elnätsavgifthöjningen också. Det är inte elbolaget som begränsar utan att en ny elkabel måste dras från servisskåpet till din mätarcentral. Servisledningar är dimensionerat för 25A max för småhus. Går du från 25A till 35A avsäkrat med koppar så innebär det att du måste ha 6mm2 istället för 4mm2
 
tommib
Nja.... Standard tumregelmässig kabel är 6 kvmm för 25 A och 10 kvmm för 35 A. Visst finns det lägen där man kan räkna men tumregelmässigt blir det 6 resp 10.

Hur servisledningen är dimensionerad beror på vad huset ursprungligen varit avsäkrat med och hur lång servisledningen är. Vad man ursprungligen hade för avsäkring beror på vilken uppvärmning man hade när man byggde huset. Det är nog inte jätteovanligt med 35 A huvudsäkring för större villor med direktel från 70-talet.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det ska tilläggas att de flesta nätägare kör TN-C. Serviser är ofta 10mm2 CU och kan därför tillåta mer än 25A. Mätarskåpet lär dock behöva bytas och med tanke på framtiden så lär det kosta betydligt mer med större abonnemang. Lägg därtill effekttariffer så tror Iaf jag att man inte villa ladda på för stora effekter i framtiden.
 
Finns ju en artikel om kapacitetsbrist, den lär inte bli bättre om fler bilar ska över från oljeimporten till elnätet: https://www.byggahus.se/vissa-regioner-har-problem-med-elforsorjningen .
Tyvärr tror jag att om elbilar blir hyfsat vanligt, vilket vi nog kan förutsätta, kommer laddprocessen att tvångsstyras från nätägaren så att bilen kanske inte alltid är laddad när man vill, läs vid vindstilla...kärnkraft är inte så tokigt alla gånger.
 
Magnus E K
Man får väl skaffa ett dieselverk att ladda med.
 
  • Haha
Henrik.woll
  • Laddar…
Kanske ställa det på en släpkärra?
 
Magnus E K
Fotografen Fotografen skrev:
Kanske ställa det på en släpkärra?
Hm, dragkrok? Och automatik som förhindrar att man åker iväg med inkopplad laddsladd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.