Vet inte om forumet "byggnadsvård" är rätt men...

Har fått en liten (tack och lov) vattenskada genom att ett rör från diskbänken släppt från kopplingen till avloppsstammen, så att det rann längs yttersidan på stammen ner i källaren en våning ner. Det har således sugits upp vatten i isoleringen mellan köksgolv och källarens innertak.
Läckan upptäcktes kanska snabbt så det har inte stått och runnit i veckor, men det är ju tydligt att det är fuktigt.

Jag har rivit bort masoniten och ser att det (förstås) är pärlspont som innertak, på vilket isoleringen ligger. Det går förmodligen att pilla ut isolering genom det ganska stora hålet där röret går ner, och låta det torka upp, men frågan är om det räcker.
Och om det inte räcker, hur lätt är det att sätta igen det igen, behöver man passa in med ny pärlspont eller kan man sätta dit nån skiva istället som duger lika bra? Källaren är inte inredd och kommer säkerligen aldrig att bli det heller utan fungerar som verkstad och förråd för verktyg och lite annat bôs så det är inte viktigt att det är oändligt vackert även om det inte behöver vara fult.
 
  • Vattenskada i tak med synliga vattenfläckar och avlägsnad masonit vid röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada vid rörgenomföring med fuktiga pärlsponttakbrädor och borttagen masonitskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och vattenskador vid rörgenomföring i källartak med synlig pärlspont och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Jag antar att du kommer klä taket igen med någon typ av skiva, då spelar det inte så stor roll hur det ser ut bakom.

Såga upp pärlsponten med en fein för att lättare komma åt isoleringen, sedan kan du spika tillbaka pärlsponten igen när ny isolering är på plats
 
  • Gilla
olletg och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att man river upp masoniten tills pärlsponten inte längre är angripen av fukt. Sen ser man hur isoleringen ser ut. Förhoppningsvis är inte isoleringen dålig längre bort.

Skulle absolut inte hålla på med "pilla ut ur ett hål"
Utan riva bort så man får bort allt som kan tänkas vara fuktigt. Torka ut och sen bygga igen

Har man råd med de få hundralapparna som det rör sig om så bygger man igen med nytt material :)

Inga jäkla ghettolagningar nu...
 
  • Gilla
olletg
  • Laddar…
Det var mest att det är segt att få bort sponten, men jag får väl investera i något lämpligt verktyg... fein har jag funderat på att köpa mej ändå sen jag lånade en till fasadbytet för några år sen. Grymt verktyg.

Inser ju att det är bättre att öppna upp helt även ur tork-hänseende. Undviker ghettolagning tror jag och kör på er linje :D
 
Det viktiga är att du får bort all fukt och torkar ut det rejält.
Om du sen har skadat material så byter du det antingen för att funktionen inte är tillfredställande eller av estetiska skäl.
För att kunna torka upp och avgöra att all fukt är borta så kan det bli nödvändigt att såga upp en bit.
Innertaket är ju redan förstört och det borde inte vara så mycket jobb att öppna upp.

Det hann komma andra svar innan mitt och alla pekar åt samma håll ;-)
 
  • Gilla
olletg
  • Laddar…
E
Trä som blivit fuktigt behöver inte kasseras, låt det bara torka och se till så att fortsatt torkning kan ske. Skivmaterial däremot har en tendens att svälla av fukt, så det kan vara värt att byta ut av estetiska skäl
 
Redigerat:
  • Gilla
olletg
  • Laddar…
Tack för alla (och snabba) svar, investerade i ett multiverktyg och siktar på att öppna helt och sen försöka lappa ihop det så gott det går när det väl torkat upp. Med nån schysst skiva utanpå och lite färg blir det säkert som förut, för det var inte så snyggt då heller :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.