Bygger garage i Sundolitt cellplastblock och har nu kommit till balken ovan garageporten.

Tänkte armera den med 12x 12mm armering i 4 lager (se bild) med stående 2x 10mm c/c 20cm

Spännvidden för balkens spännvidd är 5 meter (öppningen) och betong-dimensionerna är c:a 500 mm x 150 mm

Cellplastblocken är 320 mm breda varav 2 x 85mm är isolering.

Tror proffsen att det räcker eller behöver jag skära bort cellplasten på insidan och göra balken "tjockare"?.

test.png 2013-10-16 07.05.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har alltså ingen aning hur man ska armera och frågar på ett forum på internet?

Jag tycker att du ska få det där beräknat av någon som:
1. kan ta ansvar för att det håller
2. kan ge dig papper/ritning på hur det ska armeras
..och därefter helst hjälpa till att få fram en iläggsfärdig armeringskorg med armeringen på rätt ställe, dvs i underkant, samt rektangulära byglar typ "L" eller liknande runt alla längsgående järn.
 
Har ingen aning ang. armeringen, men in och utfart till garaget ser lite farligt ut :rolleyes:
 
Betong tål tryck men ej draglast, så balkar brukar ha mer armering i botten, inte vara symmetriskt vad jag vet...men jag är elnisse, inte betongare eller byggnadsingenjör...leta rätt på någon som kan göra en korrekt beräkning i detta specifika fall, trist om balken dråsar ner. Beror på vad du ska ha för tak/takstolar också.
 
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.