Vi kontraktets skrivande fick jag muntlig besked att fönstrarna skulle vara 1,3 i U-värde. (3-glas) sedan har det visat sig att husföretaget hade fel och de fönster som huset nu levereras med är av 1,5 (samma fönster fast utan gas mellan).

Husföretaget har gjort en beräkning på att jag förlorar endast 200kr/år på detta. (en uträkning som jag gjorde på Elitfönsters hemsida baseead på glasyta, typ av glas (1,5och 1,3), var vi bor (skåne) samt nuvarande elpris (1kr/kwh) visar snarare en skillnad på 864kr/år)

vi bygger ett stort hus på 220kvm med 43 kvm glasyta.

vore tacksam för följande svar:

a) kommer jag att märka av detta i form av kallkras mm (eller är skillnaden obetydlig)

b) vad kan vara en rimlig ersättning för detta "misstag"? (vad är normalt prisskillnaden mellan dessa två glas?). Husföretaget har Lennhova fönster som leverantör..

Tack på förhand
 
Skillnaden är ~15 %, inte obetydligt. Du bör inte acceptera bytet. De har sparat pengar och du kommer årligen att förlora pengar på energiförbrukningen.
Dessutom får du sämre komfort i och med att glasytan inne blir kallare och ger upphov till strålningsdrag och kallras.

Däremot kan det bli tvist om vem som har rätt då det rörde sig om muntliga löften/utlåtelser.
Kämpa på!
 
Själv skulle jag aldrig acceptera den skillnaden. Kräv helt enkelt att du får de fönster som du är lovad, samt kolla upp att det är rätt sort när de väl leveras.
 
Ytterligare ett argument är att om huset senare energideklareras kan du förlora på det.
/Ulle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.