Hej!

Köpte och flyttade nyss in ett hus med nyrenoverat badrum. Säljaren och mäklaren bekräftade att det fanns kvalitetsdokument men kunde inte presentera det vid visning eller besiktning. Och inte heller vid nyckelöverlämnande trots idogt tjat. Här kanske vi borde varit tuffare men vi skrev ändå.

Både säljaren och mäklaren tycks kämpa för att få fram intyget men det verkar inte gå något vidare. Nu är frågan, vad är en rimlig ekonomisk kompensation för ett uteblivet kvalitetsdokument?
 
Har du redan skrivit på kontraktet så har du inget att hämta.

Säljaren har ju ansvar i 10 år så et kvalitetsdokument gör egentligen varken till eller från. Vid vattenskada kommer försäkringsbolaget att granska skadan och dess upphov. Sedan reglerar de utifrån ålder, orsak, o.s.v.

Försäkringsbolaget kommer inte att bry sig om ett kvalitetsdokument.

I mitt tycke är det något man tagit fram för att kunna tjäna mer pengar och utesluta små firmor från marknaden... Det kommer inte att hjälpa dig vid en skada...
Det enda det kan hjälpa till med är i så fall som "garanti" om man ska ställa krav mot firman som gjort badrummet.

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
anders07 skrev:
Det enda det kan hjälpa till med är i så fall som "garanti" om man ska ställa krav mot firman som gjort badrummet.
Eller att höja värdet på huset.
 
nja... Om jag inte fattade helt fel så kommer ett av FB resonera så här från årskiftet:
får man en skada som orsakas av fel i tätskikt/monteringen så ersätts inte skadan (kanske torkning osv), undantag är om det finns ett kvalitetsdokument då ersätts skadan ( antar att dom då kommer att ge sig på ugfärdaren av intyget)

är somsagt inte alls säker på att det är så här!!!

lolle kanske kan reda ut det hela?
 
nino skrev:
nja... Om jag inte fattade helt fel så kommer ett av FB resonera så här från årskiftet:
får man en skada som orsakas av fel i tätskikt/monteringen så ersätts inte skadan (kanske torkning osv), undantag är om det finns ett kvalitetsdokument då ersätts skadan ( antar att dom då kommer att ge sig på ugfärdaren av intyget)

är somsagt inte alls säker på att det är så här!!!

lolle kanske kan reda ut det hela?
Det är lite olika lösningar.

En del försäkringsbolag nekar automatiskt skada som beror på felaktigt utfört tätskikt.

Vissa ersätter skada men ingenting för yt och tätskikt. Om man då har kvalitetsdokument så ersätts även yt och tätskikt. Denna lösning har IF tex om man väljer villaförsäkring utan tillägg, vissa Länsförsäkringsbolag mfl

Sedan finns en lösning med att ersätta för skada genom yt och tätskikt endast om det finns kvalitetsdokument. Denna lösning tror jag i längden kan komma till flera bolag
 
Lolle skrev:
Sedan finns en lösning med att ersätta för skada genom yt och tätskikt endast om det finns kvalitetsdokument. Denna lösning tror jag i längden kan komma till flera bolag
Dum lösning imho då det helt utesluter ersättning som amatör. På andra områden (bilförsäkring etc) så kan man få hjälp även om man varit lite klumpig och kört för fort och kvaddat bilen, men om man haft otur med klämringen i golvbrunnen så ska det vara stört omöjligt att få tillbaka en del av premien.
 
Det innebär att ett noggrant dokumenterat och väl utfört arbete enligt alla konstens regler utfört av en hemmabyggare blir mindre värt än ett slarvigt och felaktigt utfört arbete av en certifierad hantverkare.

Svenska försäkringsbolag förnekar sig aldrig så det är nog som Lolle tror :mad:
 
Lolle skrev:
Det är lite olika lösningar.

En del försäkringsbolag nekar automatiskt skada som beror på felaktigt utfört tätskikt.

Vissa ersätter skada men ingenting för yt och tätskikt. Om man då har kvalitetsdokument så ersätts även yt och tätskikt. Denna lösning har IF tex om man väljer villaförsäkring utan tillägg, vissa Länsförsäkringsbolag mfl

Sedan finns en lösning med att ersätta för skada genom yt och tätskikt endast om det finns kvalitetsdokument. Denna lösning tror jag i längden kan komma till flera bolag
Detta måste ju innebära att om man renoverat sitt badrum själv, oavsett hur proffsigt man gör det, så är det helt meningslöst att teckna en försäkring som på papperet (och fakturan) omfattar våtrum. Eller fattar jag fel?
 
Nyfniken skrev:
Dum lösning imho då det helt utesluter ersättning som amatör. På andra områden (bilförsäkring etc) så kan man få hjälp även om man varit lite klumpig och kört för fort och kvaddat bilen, men om man haft otur med klämringen i golvbrunnen så ska det vara stört omöjligt att få tillbaka en del av premien.
Det borde inte vara så. BKR (t ex) är ju en kommersiell organisation. Deras kvalitetsmall är inte mer värt än någon annan som har dokumenterat att man följt en standard.

Ett "kvalitetsdokument" kan den utfärda som har ett systematiskt kvalitetsarbete som man följer. Det borde inte ha något med BKR att göra. Dessutom är mallen till t ex BKRs "kvalitetsdokument" ganska dåligt ur ett kvalitetssäkringsperspektiv. Minimum borde att man antecknade artikelnummer och batchnummer. Skulle något bolat återta en batch därför att den visat sig vara felaktig så har du i dagsläget ingen aning om huruvida ditt badrum är byggt med detta eller ej. Rent skräp mao...

Ett dokument från vem som helst som dokumenterar att man följer någon standard borde vara lika mycket värt. Oavsett om man betalat hutlös summa pengar till BKR eller ej.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Det borde inte vara så. BKR (t ex) är ju en kommersiell organisation. Deras kvalitetsmall är inte mer värt än någon annan som har dokumenterat att man följt en standard.

Ett "kvalitetsdokument" kan den utfärda som har ett systematiskt kvalitetsarbete som man följer. Det borde inte ha något med BKR att göra. Dessutom är mallen till t ex BKRs "kvalitetsdokument" ganska dåligt ur ett kvalitetssäkringsperspektiv. Minimum borde att man antecknade artikelnummer och batchnummer. Skulle något bolat återta en batch därför att den visat sig vara felaktig så har du i dagsläget ingen aning om huruvida ditt badrum är byggt med detta eller ej. Rent skräp mao...

Ett dokument från vem som helst som dokumenterar att man följer någon standard borde vara lika mycket värt. Oavsett om man betalat hutlös summa pengar till BKR eller ej.
De enda kvalitetsdokument som är godkända i dagsläget i skaderegleringen är BKR, GVK och MVK. Det finns hantverkare som ger egna dokumentation i form av egenkontrollsblankett men dessa omfattas inte i villkoren om kvalitetsdokument
 
  • Gilla
Thomas Lundquist
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Dum lösning imho då det helt utesluter ersättning som amatör. På andra områden (bilförsäkring etc) så kan man få hjälp även om man varit lite klumpig och kört för fort och kvaddat bilen, men om man haft otur med klämringen i golvbrunnen så ska det vara stört omöjligt att få tillbaka en del av premien.
Fast jag kanske förmedlar detta fel.

Skada genom yt och tätskikt orsakade av fel i utförandet ska det stå.

Alltså får man som hemmafixare ansvara för sitt felaktiga utförande precis som idag.

Är utförandet av en våtrumsbehörig hantverkare som lämnat kvalitetsdokument så är tanken att försäkringsbolaget ska ersätta kunden och sedermera utreda möjligheten att regressa åter ersättningen.

Resonemanget är att kunden gjort så gott den kunnat för att få ett korrekt utförande när den anlitat behörig hantverkare och att man därför skall hållas skadelös(förutom självrisk och åldersavdrag).
 
Lolle skrev:
De enda kvalitetsdokument som är godkända i dagsläget i skaderegleringen är BKR, GVK och MVK. Det finns hantverkare som ger egna dokumentation i form av egenkontrollsblankett men dessa omfattas inte i villkoren om kvalitetsdokument
Vems villkor? Försäkringsbolagets? Tja, det kan ju vi som konsumenter påverka. Det är ju bara att vända sig till det eller de försäkringsbolag som inte ägnar sig åt sånt trams.

Det är en form av konkurrensbegränsning som jag starkt ogillar.
 
Mitt försäkringsbolag säger att försäkring endast gäller vid korrekt utfört badrum, och om det börjar läcka/fuktskador så är det ej korrekt utfört
 
Dekker skrev:
Mitt försäkringsbolag säger att försäkring endast gäller vid korrekt utfört badrum, och om det börjar läcka/fuktskador så är det ej korrekt utfört
Skulle ju kunna vara fel på materialet. Så att det hur man än bär sig åt börjar läcka efter ett tag.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Skulle ju kunna vara fel på materialet. Så att det hur man än bär sig åt börjar läcka efter ett tag.
Materialet är väl en del av utförandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.