har just nu 1000 liter acktank 2*500L gör de stor skillnad med en acktank till på 500L? har en viadrus 30kw panna, hur mycke mer behöver jag elda för att värma ytterligare 500L eldar nu ca 2 pannor för att värma 1000L till 100C

tacksam för svar.

/Robert
 
  • Gilla
frediv
  • Laddar…
Du får göra ett ilägg till troligen inte ett fullt. Hur länge räcker det nu? Räcker 30-40% längre.
 
nu räcker de typ 1 dygn, beroende på hur mycke jag shuntar in..
 
Låter bra, vi har 1.500 liter på 120 kvm och nu eldar vi varannan dag.
 
okej, de låter ju ännu bättre :), får nog bli en tank till så småningom. hur eldar du på vinter då? 1 ggr/dygn eller?
 
En gång per dygn men är det 20 minus så kan det bli två nån gång. Men detta skiljer ju på hur huset är isolerat och hur tankarna är isolerade.
 
jo precis, samma här ungefär. kåken min är på ca 120kvm byggd 81, 4 glasfönster o bra isolerat. tankarna är strömsnäs pannan, har mätt med ir tempmätare, då är ytterhöljet ca 35c när tankarna är fulladdade o de e ungefär den tempen de e i pannrummet (har lite rör som ska isoleras) har ca 8m kulvert in te kåken. o 1krets system.
 
hur mycka ackvolym kan jag ha till min 30kw panna utam att behöva elda ihjäl mej för att fylla dom?
ved utrymmet är på 80liter
 
Redigerat:
en full panna värmer cirka 750 liter så välj själv hur många ilägg du vill ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.