I källaren så har jag ett fönster bestående av glasblock som ser bedrövligt ut. Snett och jävligt helt enkelt. Idag så märkte sambon att det var blött i källaren, och det hade släppt i fogarna. Helst av allt vill jag bara mura igen alltihop.

Blocken står på en murad och putsad vägg, och i överkant så möter de trä. Är det okej att mura upp till samma nivå? Behöver jag vara orolig för fukten? Hur hade ni gjort? :)

Bifogar några bilder...
16833080-10155089344363619-1883820933-o.jpg
16880626-10155089344643619-570775161-o.jpg
 
  • Gilla
Tompa74
  • Laddar…
Du har ju bara tagit bilder från insidan.
Var din avsikt att mura upp innanför glasblocken eller tänkte du ta bort blocken helt?

Det är väl inget problem att mura oavsett vilket alternativ du väljer men att plocka bort blocken innebär väl att du måste putsa på utsidan?
Det innebär ju mer jobb + att det kanske inte blir så snyggt mot redan putsad sockel.

Jag hade nog gjort det enkelt för mig; maskerat glasblocken och lagt en silikonfog i fogarna, både in och utvändigt för att få det tätt.
När du jämnar fogen använder du rikligt med såpvatten.

Glasblocken har ju den fördelen att de släpper in ljus (i alla fall mer än en murad vägg ;) ) och liksom mursten så ruttnar inte materialet....

Förresten.... är du säker på att fukten kommer in just vid glasblocken? Du ska kanske fundera på varför det kommer in vatten på en väggyta. Hur ser det ut med dränering och avrinning från husväggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.