Hej
Ska göra en grund till växthus av gammalt homogent tegel 120x250. Några hörn kommer vara 30 grader. Tegelstenarna kommer ligga en halv sten omlott på väggarna som ansluter mot 30 graders hörnen. Både in och utsida kommer vara synliga.

Vilka olika sätt finns det att lägga stenarna? Vilket sätt blir snyggast från båda hållen?

Inte långt från 30graders hörnet kommer vanliga 90graders hörn som då kommer bli en referens för ögat så jag tror att en genomgående skarv med bruk (om all lav görs med två 15° kapade stenar) kommer se konstigt ut. Jag har inga problem att kapa stenarna på något sätt (kan vara snitt som byter riktning). Det gör inget att en snittyta blir synlig, har provat och det blir inte för stor skillnad mot en okapad.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du inte har något problem med att man ser snittytan blir det väl både enklast och snyggast att kapa stenarna och hantera det såhär:
[länk]
Hej

Tack för svar! Om jag räknat rätt så kommer, med 120x250 sten, gropen på insidan bli 18,5mm djup
Andra förslag utan "gropar"?
 
  • Illustration av en murad vägg där en sten markeras med en pil och texten "18,5mm", vilket visar en glipa mellan stenarna vid användning av 120x250-sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Plura skrev:
Hej

Tack för svar! Om jag räknat rätt så kommer, med 120x250 sten, gropen på insidan bli 18,5mm djup
Andra förslag utan "gropar"?
Tja, du kan ju göra motsvarande utskärning i den andra tegelbiten, har du inte många skiften kan det ju vara görbart.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, du kan ju göra motsvarande utskärning i den andra tegelbiten, har du inte många skiften kan det ju vara görbart.
Detta tror jag kommer bli snyggast, streckat är lagret under
Ritning av ett lager konstruktion med streckade linjer som visar lagret under, med en diagonal sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Plura skrev:
Detta tror jag kommer bli snyggast, streckat är lagret under
[bild]
Du har bara råkat rita fel här va? Annars förstår jag inte varför den skarven skulle vara något annat än 90 grader. Ritning som visar ledningar där en skarv är markerad med orange cirkel och verkar vara placerad i en vinkel som inte är 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Vet inte vad du använder för tegel, men jag hoppas du har en sockel under teglet.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du har bara råkat rita fel här va? Annars förstår jag inte varför den skarven skulle vara något annat än 90 grader.
Hej, nej inte fel. Är för att få jämt avstånd mellan skarvarna på både in och utsida
 
  • Byggritning som visar en blandning av rätt och fel takläggningsskarvar med röda kryss och gröna pilar för att illustrera de rätta och felaktiga metoderna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Tja, vill du ha den nivån på symmetri så är det ju bara att låta stensågen gå varm...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, vill du ha den nivån på symmetri så är det ju bara att låta stensågen gå varm...
Ja min ursprungsfråga var ju vilken läggning som var snyggast. Inte minst antal kapningar eller om jag måste ha en grundmur under 😉. Men det är flera veckor kvar tills murningen börjar så om fler förslag på ännu snyggare hörn finns tar jag gärna emot dem!!
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.