Hej hej ,..

Skall bygga en duschhörna i min nykaklade källare. Har fuktspärrat väggen bakom kaklet där ducschen skall vara.
Jag undrar då om nån har tips på hur man bygger en glasblocksvägg?

Tror att det kommer att bli ca: 4m2 glasblock. Finns ju att köpa fogsats till glasblock men den kostar ju 800m2. Finns det nåt annan slags bruk eller så som kan användas. kommer då att armera fogen med rostfritt trådnät.

Tacksam för svar.. Hemmapularen...
 
För att göra det enkelt för en glad amatör så köp monteringskittet. Det blir rakt.

Annars är det vanligt murbruk och armering som gäller. Armeringen borras in i befintlig vägg för att mindra att glasväggen rasar i sidled.

http://www.vetro.se/
Här finns det anvisningar.

/sponken
 
Ok.. tack för svaret...

Har kaklat min tvättstuga som e 2.05 hög och 3.8*3.6, och det blev skitbra med tanke på att jag e grafiker. Jag tror att jag ger mig på att mura upp glasblocksväggen ändå. Ska kolla om det finns "kakelkryss" till glasblock så att man får jämn fog.

Jag börjar med att sätta 2 skift på golvet. Vänta sedan 1 dag. Bygger sedan resten. Armerad och säkrad i vägg.
Nån som vet om man skall ha murbruk i hela fogen eller skall jag slutfoga med silicone när hela väggen "bränt" ett par dar...

Tacksam för svar...
 
Mitt tips är att låta bli silikonen, den blir sunkig med åren. Foga i stället med kakel/klinkerfog eller glasblocksfog. Att mura det hela kan väl för övrigt inte vara så svårt, hittar du inga kryss kan du nog såga till bra distanser i plywood eller liknande. Använd dem i ytterkant på blocken och ta bort dem när bruket brännt.
 
Om du åker till en välsorterad kakelaffär så finns det där satster med ett kitt(OBS använd inte vanligt silikon) som du använder patronpistol till.
skit enkelt,kan inte bli fel.
1: dra ut en sträng
2: Lägg i en distans
3 dra en sträng till
4: sätt ditt glasblocket repetera alla steg tills du har den höjden du vill ha.

Foga sen med vanlig kakelfog.
Skulle inte rekomendera att köra med murbruk om du inte är van att använda bruk.
dessutom går det mycket fortare med kletet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.