Jag tänker bygga ett Attefallhus med två rum och mellanväggen är med 70 mm reglar.
Nu har jag insett att dörrens karm är 108 mm bred...
Hur gör man när man sätter in en sån dörr, det går ju inte att sala negativt?
 
Pratar vi om en innerdörr? En vägg med 70 mm regel och gips på båda sidor blir 96 mm och då ska 93 mm karm användas.
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Man kan klyva karmen (på rätt sida), samt att man får lite jobb att fräsa med avrundningsstål, slipa o måla osv.

Man kan även sala bakom fodret..

Men enklast är ju att köpa 93mm karm.
 
Eller om du kör gips, osb, regel, osb, gips så köp 118mm.
 
Varför inte bygga med 45x45 regel om målet är tunn vägg?
Då kör du på 93mm karm om du kör osb/spån eller 68mm karm om du kör bara gips.
 
Tack för alla svar!
Visste inte att det fanns olika karmdjup på dörrar.
Saken är den att jag har modellerat huset i SketchUp och då var jag tvungen att göra en dörrkarm med "rätta" mått. Detta gjordes i höstas. Nu kommer jag inte ihåg hur jag fick fram karmdjupet, men det kan ha varit så att jag mätt i nån utställning, för jag hittar inte denna uppgift alls på Star Centers hemsida (de är leverantörer av dörrarna i huset). Inte heller i deras dörrkatalog
Och inte hittar jag några artikelnummer för olika karmdjup heller, det enda som nämns är yttermåtten Bredd x Höjd på dörrkarmarna....
Får ringa deras support i morgon och fråga om hur man skall göra.

PS:
Vill inte ha tunnare vägg för där skall vara plats för ljudisolering och dessutom stabilitet att hänga upp skåp mm.
Och inte heller tjockare vägg.
DS
 
Innerdörrar finns i ett antal standardtjocklekar upp till regeltjocklek 120 mm d.v.s. 68, 93, 118, 142 mm.
 
För att spara ytterligare utrymme kan du köra med 45 reglar, plyfa och gips och så skjutdörr. Du kan använda ett helt vanligt dörrblad som går in i 45mm bredden mellan plyfaskivorna. Resten av väggen kan du bygga med OSB men bredvid dörren är det lite bättre stabilitet och snyggare med plyfa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.