Jag skall lägga ett vanligt papptak enligt konstens alla regler.
45x45 trekantslist i kanten och sen en vindskiva i trä som linjerar i överkant med trekantslisten.

Har köpt "lagom höga" vindskivor 22x120 samt vindskiveplåt enligt bild.
Nu blir jag dock osäker på hur jag skall montera denna typ av "vinklad vindskiveplåt", se bild nedan.

Jag vill bara få verifierat att plåten skall ligga precis så som den gör på bilden, där överkant på vindskivan går mot "25" och där jag spikar från sidan in i vindskivan vid "30".
Är tanken att den långa delen av plåten "90" skall gå längs med den diagonala delen av trekantslistan och sluta i nederkant av den, i så fall är det en för stor plåt eller för små trekantslister jag har tänkt.

Eller spelar det ingen roll, förutom utseendefrågan, att plåten går en bit in på taket. Egentligen bör den väl inte ligga an mot pappen eftersom det då lätt blir stående vatten där?
 
  • plåtmått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vindskiveplåt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag har liknande problem, men jag har inte ens lyckats hitta den speciella vinklade vindskiveplåten. Måste man ha en sådan? Och var får man tag på den? Tänkte använda Byggmax vindskiveplåtar. Hoppas någon papptaksexpert svarar.
Står inte så mycket på nätet om papptak.
 
Byggmax är väl inte berömda för sitt enorma utbud direkt. Jag köper sånt där på proffsbutiker, men tror det finns på Beijer och liknande, även Hornbach borde ha ett hyfsat utbud. Annars kan man gå till vilken plåtslagare som helst och få den profilen men önskar. Om man nu vet det... :)
 
Den delen som går ner på trekanstslisten skulle jag gjort lite större, eller det beror ju på hur långt ner pappen går. Bara så inte pappen syns så är det ok, för annars skulle det inte bli snyggt. Och den delen som går ut på taket ska vara i luften så det inte samlas något skit eller fukt. Vilket kan var onödigt! Och skruva ovanifrån vid "25" med farma skruv blir bäst.
 
Hej,samma problem här (ser att tråden är 6 år gammal men ändå..)

Jag tänkte lägga en vindskiveplåt och klistra pappen OVANPÅ plåten. Måste bli bra eller????
(Underlagspappen är ju under plåten såklart)
 
Nej det blir absolut inte bara å göra så!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.