Vi har en Sarfatti takkrona för 30 lampor och har problem att montera den på vårt snea rak som har ett vanligt lamputtag med krok. Jag var på min närmaste lampafför som sa att det skulle finnas ett sätt att låsa metalltråden för att använda den att hänga i men jag förstod inte hur. Någon som har gjort detta och kan förklara/visa bild? Tack Anna
Närbild av elektriska ledningar och anslutningar, etiketterade N, L1, L2, inuti en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Hur ser det ut i taket menar du? Finns det en dosa där eller är det bara ett rörutlopp?

Låsa wiren kan du väl göra med helt vanliga wirelås som du kan köpa på valfri välsorterad byggaffär. Det är inte så dumt att sätta dit ett metallskydd för wiren.

Det elektriska bör ses över. Brun ledare från lampan sitter dåligt.
 
Tack för svar ! Det är en helt vanlig lampkontakt (se bild). När man ta bort hela takfästet och ersätta med en ett separat vajerlås istället?
. Eluttag på vägg med falnad färg och reparationsspår runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Jag förstår nog inte riktigt här.

Är problemet att taket är såpass snett att du inte kan använda orginalupphänget (som verkar monteras direkt i dosan, utan doslock)? Hur har du tänkt göra anslutningen mot taket? Ska du bara hänga vajern i kroken och plugga i kontakten utan att ha någon takkopp? Hur är den där kroken vinklad egentligen?

Jag undrar om inte det snyggaste vore att montera upp en separat krok bredvid lamputtaget där du hänger lampan. Du förser lampan med en vanlig stickpropp på anslutningsledningen och pluggar in. Spara orginaldelarna i någon låda om ni ska flytta lampan någon gång.

Själva vajern "låser" du med just wirelås. Finns som sagt på byggladorna, här är länk till Hornbach. Den ser väldigt tunn ut så det räcker nog med 2 mm lås.

2 mm
https://www.hornbach.se/p/wirelas-habo-400-i-a4-rostfritt-2-mm/10576381/

Du gör en bukt på wiren på rätt ställe, lägger bägge ändarna parallellt och skruvar dit låsen. För att skydda wiren från nötning lägger du i en kaus i bukten innan du drar åt helt. Denna finns inte i 2 mm men 3 mm duger också.

https://www.hornbach.se/p/kaus-3-mm-din-6899-rostfritt-stal-a4-2-styck/7574373/

Slutresultatet ser ut ungefär så här

Illustration av wire med vajerlås, monteringsanvisning, gråskala, vit bakgrund, teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du behöver nog inte tre lås, det räcker med två.

Överbliven wire får du snurra upp och göra till en snygg kringla eller så löser du det med en takkopp där du tar ut den snett, hur nu det ska gå till.

Det är väldigt viktigt att kroken är roterad på ett sådant sätt att "öppningen" pekar uppåt så att du minimerar risken att den vrider sig och att lampan halkar av.
 
Då förstår jag 😊. Så bra med bilderna och länkarna. Stort tack!
 
tommib
Jo, jag ska kanske påpeka att ska du sätta en krok bredvid måste du se till att det är en rejäl krok och att den skruvas i en takbjälke. Din lampa verkar väga ca 5 kg och det blir ändå en del belastning om man kommer åt den så den börjar gunga.

Lycka till med lampan och välkommen till forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.