Jag har öppnat upp en vägg mellan kök och vardagsrum och håller nu på att återställa det hela. En del av öppningen är tänkt att bestå av en låg vägg med en granitskiva som avställningsyta uppe på. Min fundering är hur denna sätts fast.

Bifogat finns en bild på hur väggen ser ut idag. När den är färdig kommer den att bestå av (från vardagsrummet sett) 14mm fanerad skiva från ikea (täcksida till köksinredningen), osb, 70mm regelverk, 13mm gips. På insidan kommer det sedan stå underskåp med en granisskiva uppe på och ovanför detta kakel på väggen. Allt detta är under kontroll. Problemet är alltså skivan som är tänkt att ligga uppe på väggen. Det är en 40mm tjock 300mm bred och 1200mm lång grantiskiva. Den kommer ha ett överhäng på ca 100mm på båda sidor om väggen. Min oro är att om man bara limmar fast den skulle den kunna lossna om någon hänger för mycket på den eller så. Att någon får en granitskiva på tårna från lite mer än en meters höjd vill jag helst undvika.

Gipset på insidan är inte på plats än så skulle man behöva göra något från undersidan (funderat på att borra några hål i den och skruva igenom) så går det att göra.
Jag är ordentligt allergisk mot lösningar som att sätta några vinkeljärn på undersidan och liknande. Så sånt vill jag helst undvika. Går det att se ur någon vinkel att det sitter nåt som inte passar in kommer jag inte kunna sluta reta mig på det.

Så vad har ni för tips? Räcker det att limma det med PL400? Hur stor punktbelastning kan det ta i ytterkant utan att skivan lossnar?
 
  • 20120725_114742.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd PL 400 och inget annat, för säljer dom något annat i din affär så påstår dom att det är lika bra men det är inte sant. Så PL 400 så sitter skivan så du aldrig får bort den.
 
Det låter ju som det inte ska vara så besvärligt då. Får väl testa med pl400 då.
 
Ett tips är att ha kemiskt ren bensin hemma då man jobbar med PL400, det är det enda som löser eventuellt spill.
Ja, PL400 lär hålla, jag har limmat upp handfat med det.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Ett tips är att ha kemiskt ren bensin hemma då man jobbar med PL400, det är det enda som löser eventuellt spill.
Definitivt ett bra tips.
 
Hm...ser en olycka framför mig i detta fallet. Skulle man kunna tänka sig att skruva en lite kraftigare bit list (lika lång som pelarens bredd) ovanpå skivan mot pelaren så kan man säkra upp den till viss del.
 
mlkjhr skrev:
Hm...ser en olycka framför mig i detta fallet. Skulle man kunna tänka sig att skruva en lite kraftigare bit list (lika lång som pelarens bredd) ovanpå skivan mot pelaren så kan man säkra upp den till viss del.
Ja, eller till och med såga ur en bit ur pelaren där granitskivan får gå in ett par cm, det lär hindra den från att "vippa" om limmet mot förmodan skulle lossna.
 
snickarboden skrev:
Ett tips är att ha kemiskt ren bensin hemma då man jobbar med PL400, det är det enda som löser eventuellt spill.
Ja, PL400 lär hålla, jag har limmat upp handfat med det.

/Kent
Thinner funkar utmärkt, kör man lite med varmluftpistolen först mjuknar det som tuggummi också. Jag har lossat grejer limmade med PL400 så utan några som helst problem, och sedan tvättat rent med thinner.

I övrigt tror jag också på PL400. Om jag fattat det rätt är limytan ca 100mm bred, och så med överkjutande 100mm åt vardera hållet. Så det är en rejäl limytan och förhållande vis litet utskjut och dessutom med "motvikt" på motstående sidan. Jag tror inte det är något att oroa sig över att limma fast skivan.
 
Om man ändå inte litar på limmet så tror jag det bästa och snyggaste är att lägga en list under granitskivan i vinkeln granitskiva vägg, på vardera sidan, t.ex. en hålkälslist eller någon annan snyggare om man vill det, men fortfarande limma skivan.
 
b8q skrev:
Ja, eller till och med såga ur en bit ur pelaren där granitskivan får gå in ett par cm, det lär hindra den från att "vippa" om limmet mot förmodan skulle lossna.
Det kommer sitta ett högskåp i linje med pelaren, vilket nog gör det väldigt svårt att få till på ett snyggt sätt. Men förslaget med en list ska klart utvärderas. Jag har bara funderat på vad man kunde göra på undersidan, så det var ett helt nytt sätt att se på det för mig. Det var en bra idé. Undrar om jag kan få till det så jag blir nöjd med utseendet.
 
thomasx skrev:
Om man ändå inte litar på limmet så tror jag det bästa och snyggaste är att lägga en list under granitskivan i vinkeln granitskiva vägg, på vardera sidan, t.ex. en hålkälslist eller någon annan snyggare om man vill det, men fortfarande limma skivan.
Det här är också något jag funderat på. Men ska det göra någon direkt nytta för att utöka limytan så är det ju viktigt att dessa listerna sitter ordentligt fast också, så där inte är någon rörelse i dem. Men det är väl för all del lättare att lösa.

Kanske blir det en kombination av flera förslagen som presenterats. Jag får grubbla vidare på det här ett tag till. (Har en del andra saker att fixa innan jag kommer dit.) Jag tackar för alla bra synpunkter, och är det någon som har fler tips så är jag tacksam. Är även lite nyfiken på om det är någon som har lite siffror på hållfastheten i PL400? Skulle vara lite intressant att få en bild av vad det går att belasta en endast limmad skiva med innan den lossnar.
 
pyro skrev:
Det här är också något jag funderat på. Men ska det göra någon direkt nytta för att utöka limytan så är det ju viktigt att dessa listerna sitter ordentligt fast också, så där inte är någon rörelse i dem. Men det är väl för all del lättare att lösa.

Kanske blir det en kombination av flera förslagen som presenterats. Jag får grubbla vidare på det här ett tag till. (Har en del andra saker att fixa innan jag kommer dit.) Jag tackar för alla bra synpunkter, och är det någon som har fler tips så är jag tacksam. Är även lite nyfiken på om det är någon som har lite siffror på hållfastheten i PL400? Skulle vara lite intressant att få en bild av vad det går att belasta en endast limmad skiva med innan den lossnar.
Ja, en sådan list måste sitta bra fast i väggen. Skivan håller den ju bara av att skivan ligger på den. I väggen kan du ju skruva fast den, så det är nog inga problem.

Om jag inte minns fel håller pl400 30kg/cm2.
Jo, jag mindes ganska rätt :)
http://www.tremco-illbruck.se/celumdb/documents/PL400-TDS-SE_22208.pdf
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Låt oss räkna lite:

Antag att tre 100 kg killar hoppar upp och sätter sig på kanten.
Vridande moment blir då ca 0.1 m (överhänget) x 300 kg = 30 kgm

Mothållande moment 0.05 m (halva bredden av väggen) x 1.2 m (längden) x 300 000 kg/m2 (limmets hållfasthet) = 18 000 kgm.

Säkerhetsmarginalen är mao 600 gånger.
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Fast skivan kommer ju vippa runt ena ytterkanten, och därmed kommer du kunna räkna med att hela ytan "håller emot"
 
Ja, det gör den. Att jag använde halva bredden beror på att momentarmen är 0 vid vridningskanten och 10 cm vid den bortre kanten. Dvs 5 cm i genomsnitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.