Hej!

Vi tänkte sätta en vajer från en trästople till en annan och använda detta som spalje. När jag tittar på dessa artiklar, så verkar man borra ett hål i stolpen och på ena sidan, sätta en konterminal:
350-32.jpg
Och från andra hållet sätter man en gängterminal:
350-21.jpg
Det jag inte förstår är hur man får vajern att fastna i gängterminalen. Är det något dolt skruvhål, eller ska man använda något speciellt verktyg?

Den ser ut så här på ritningen:
350-21_2.jpg

Sen tänkte vi använda en PVC-belagd vajer på 2.5 mm. Är det en bra idé? Vi tänkte ha en murgröna som ska klättra där, och mellanrummet mellan ribborna i planket, och ribban högst upp är cirka 20 cm, så vajer hamnar på 10 cm mellan.

Tacksam för tips!

-niclas
 
  • Gilla
Vera11
  • Laddar…
Stickan56
Detta låter som ett onödigt dyrt sätt. Kan man inte bara borra hål i stolpen och trä vajern fram och tillbaka genom hålen och sedan låsa ändarna.

Stickan
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Gängterminalen ska nog pressas på vajern, kräver nog någon sorts maskin. De som gör riggar till segelbåtar kan sådant.

Men Stickan har ju en bra lösning, ännu enklare är vajern runt stolpen och ett vajerlås.

Protte
 
Tack för tipsen! Dessa delarna kostade 22kr/st och jag behöver vara två av varje, men jag håller med att det känns som man behöver nåt verktyg.

Vajern runt stolpen känns inte så snyggt.. det andra, menade du att man gör två hål i stolpen och hur fäster man i varandra sen menar du?

Hade ju varit smidigt om man snurrade den här vajerterminalen eller nåt så att det fastnade i vajern.

Skulle vara kul om nån båtmänniska kunde svara, då detta verkar avsett för båtar. :)
 
Fulkemisten
De vajerterminaler jag sett brukar ha hål med gängor från sidorna för låsskruvar. Typ som i ett dörrtrycke. Har inte dessa det? Ett annat alternativ är ju vantskruv men det blir inte alls lika cleant.
 
kan du inte bara sätta en krok i stolpen sen gör en ögla på vajern med ett vajerlås som du kan hacka på krocken på varje sida.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Jo jag funderade på det med ögla men det e ju snyggt om den bara ”försvinner” in i stolpen. Tack för era ideer!
 
Ett alternativ (om stolpen är tillräckligt grov) är att borra ett litet hål (typ 3mm om du ska ha 2,5 mm vajer) genom hela stolpen. Sen borrar du större från andra hållet, kanske 20 mm ungefär, genom halva stolpen. Sen sätter du ett vajerlås "inne i stolpen", och sedan gör du en plugg som du täcker det större hålet med. Ganska mycket jobb, men osynligt. Det är inte helt enkelt att spänna vajern, men det går ju att ha en vantskruv i ena änden om det är viktigt ....
 
J
Du tänker dig säkert något liknande detta? Där står även hur man gör, även om de gängterminaler de använder har små skruvar på sidorna också. Den du har är ju den streckade delen där själva wirern ska in. Den nyper väl troligen åt koniskt i ditt fall.
https://www.marifix.se/sv/blogg/projekt/2017/10/12/bygg-en-vaggspalje.html

På Youtube finns exakt det du vill göra också, och där ser man att man kan använda terminalen utan skruvar på sidorna:

 
Redigerat:
Stickan56
Vad spelar utseendet for roll om du är en duktig trädgårdsmästare? Det kommer inte att synas när murgrönan växt till sig.

Stickan
 
På båtar finns det två varianter: den ena är att ändbeslaget pressas fast på vajern i fabrik. Sedan finns det en gör-det-själv-variant där man flätar upp vajern några cm, sticker in den i ett beslag med en kon och sedan låser den genom att dra åt en speciell gängad låsmutter. Sök på ändterminal eller ögleterminal.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.