Hej

Ny på forumet.

Vi håller på att byta alla fönster på vårat 1plans hus och blir lite tveksam hur man gör med monteringen av dessa.

1. Ska man sätta fönsteret jäms med insidan eller utsidan?

2 Om man sätter det jäms med insidan måste man ju göra en salning på utsidan och hur gör man då? man kan väl inte skruva genom aluminiumplåten? blir inte klok på det

3 Hur monterar manfönsterblecket på dessa aluminiumfönster? finns det särskilda bleck till aluminiumklädda fönster?

Mvh/ L&M
 
MultiMan
Jag kan berätta om hur jag gjorde med aluklädda elitfönster. De fönsterna var egentligen gjorda för plåtsalning (eller vad det kallas) på utsidan, med slitsar i aluprofilerna. Eftersom jag har träfasad och fortsatt ville ha det så, gjorde jag egna foder på utsidan i form av ett L, där ena sidan låg an mot aluprofilen. Den biten fick hyvlas ner till exakt passning. Sedan la jag på oljefog (byggmax) mot fönstret och skruvade fast fodret med trallskruv, i väggen. Passningen var gjord sådan att L-et pressades mot fönsterprofilen och blev en perfekt smyg, med oljefog som tätade och ändå är lite rörligt om det skulle behövas.

Är fönsterkarmen för smal för detta, skruvar man fast en list på respektive karmsida (sidan på fönstret), med 5-10mm försänkning jämfört med utsidan. L-et jag nämnde kommer då att gå utanför alu-profilen och ligga an dels mot den ditskruvade listen och dels mot fönsterkarmen sida. Även där tätas med oljefog innan montering. Och fortfarande skruvas fodret fast i fasadpanelen och inte i fönstret. Jag fick göra så på 4 av mina fönster eftersom Elit ändrade aluprofilerna mellan mina inköp.

Inga skruvar i fönstret och absolut tätt. :)

Angående fönsterbleck har Elit ett fräst spår i nedre träkarmen, under aluplåten, så man för alltså in fönsterbläcken där och drar fast med bleckskruv.

Jag satte fönsterna så långt ut det gick med tanke på väggens utformning. Mina fönster är extremt tunga (mestadels 11x15, 3glas), säkert 70-80kg styck om inte mer och därför ville jag ha någorlunda centrering på bärande balk i väggen. Det blev kanske 5-10cm innanför ytterväggen.

Detta har blivit perfekt och inte rört sig alls sedan 2007, oavsett syd eller nordsida. Jag är helnöjd, både estetiskt och funktionsmässigt.
 
Redigerat:
så man skruvar på salningen på fodret sp det blir ett L då? och sen pressar det mot fönstret?

Tror ine jag förstod riktigt där.

ska man ha aluminiumbleck med elelr använder man plåt?.

är det inte möjligt att skruva fönstret så det går jäms med underbrädan på panelen och skruva fodret emot fönstret utan att skruva i fönsret.

Hoppas på en bra beskrivning/Linda
 
MultiMan
Jag tillverkade ett L, ja. Eftersom mitt hus är från 1920-talet är inte väggarna så raka att fönsterna kan sättas helt jämnt med ytterväggen, om fönstret ska vara i lod. Bl a därför gjorde jag ett L, men så kort bit som möjligt in mot fönstret (berodde på balk i vägg), den biten elhyvlade jag sedan för perfekt passning efter att fönsterna var monterade.

Exakt hur man gör måste bero på fönstrets utformning. Som jag skrev ändrade Elit sin profil och därför fick jag ändra sätt mellan 2005 (som var första omgången minns jag nu) och 2007. På det senare satte jag salningen utanför ramens framsida, men mot den sidmonterade listen som jag nämnde. Äldre modellen hade en kluven aluprofil där jag kunde sala direkt mot alu-profilens framsida, även med trä.

------------ Fönsterram
s--- List, skruvas fast lite förskjuten inåt. Salningen sättes så den möter listens kortsida.

^
|
Sidovy

Det funkar inte att ha mellanslag, så s-et är salningen/ena benet på L-et.

Ingen skruvning någonstans i alu-profilerna, endast i träramens sida (för listen). Är fönstret helaluminium är det en annan sak och inget jag vågar uttala mig om utan att ha sett det.

Edit: Alu eller plåt till blecken har nog ingen större betydelse, jag använde plåt. I mitt fall skruvas de mot trä oavsett.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.