Jag vill göra om vår ventillation från självdrag till mekanisk frånluft med takfläkt typ ec med varvtalsstyrning m. Är osäker på om jag ska köpa en med kvadratisk anslutning och hur den monteras. Jag har bifogat en bild där jag lyft av den platta kåpan i stål som sitter på "skorstenen". Där går 4 st 150mm rör upp varav en från köksfläkt. Men hur installeras en fläkt med kvadratisk anslutning? Sågar jag bara ett hål i metallkåpan och monterar fläkten i och använder en stos/anslutning där jag väljer den mäst lämpade kanalen för att ansluta fläkten till?
 
Har du en vind?

Kapa de tre kanaler som inte är imkanalen, och skarva ihop de med två T-stycken.
Sätt sedan en kanalfläkt på vinden samt en pipa upp genom skorstenen parallellt med imkanalen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du en vind?

Kapa de tre kanaler som inte är imkanalen, och skarva ihop de med två T-stycken.
Sätt sedan en kanalfläkt på vinden samt en pipa upp genom skorstenen parallellt med imkanalen.
Bra förslag! Ja det finns en kattvind under så det borde vara möjligt att göra som du föreslår så slipper jag göra ingrepp på takhuven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.