Har satt upp spikläktar där jag tycker det behövs men när jag tittar på byggmax video så har dem betydligt mindre reglar runt sina fönster. Min vägg ser ut så här just nu.
Husvägg under konstruktion med spikläktar runt fönster, vindskyddsfilm och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För midja tänker jag 3st enligt bild:
3D-illustration av en väggkonstruktion med spikläktar runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och under fönstrena har jag satt två st.
3D-modell av vägg med spikläktar runt ett fönster, beredd för ytterpanel och foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kollar jag på byggmax video om ytterpanel så har dem bara en på nedansidan om fönstret:
Vägg med spikläktar runt dörr och fönster förberedd för ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan så sätter dem panel och foder:
Blått trähus med vita fönsterfoder och en dörr, installationsguide visas på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sist så sätter dem fast lockläckten:
Blått hus med gult tak och vita fönster och dörr före visning av fasadpanelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men förstår inte hur dem fäster nedansidan av fodret nedanför fönstret och ej heller hur man fäster övre delen av lockläckten som går upp precis under fodret. Fäster man bara dem i underliggande panel ?
 
På Byggmax video är fönsterfodren spikade utanpå panelen, vilket gör att lockläkten hamnar i liv med fodren. Du har ritat fodren i liv med panelen vilket gör att lockläkten kommer att hamna längre ut än fodren. Detta kommer att se knepigt ut. En av poängerne med fönsterfoder är att de skall dölja öppningen mellan fönster och panel. Även midjebrädan skall gå utanför panelen.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt, jag har ritat lite fel.
Meningen var att det skulle se liknande så här ut:
Ritad illustration av en husvägg med fönster, detaljer av ytterpanel och fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och hur jag tycker byggmax verkar göra:
3D-modell av en hörndetalj med fönster, försänkt fönsterbleck, fodrade och panelade väggytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är här jag inte förstår hur dem spikar fast nedre delen av fodret samt övre delen av panelen som går mot fodret.
 
Så här tycker jag man skall göra:

Skiss som visar delar av fönsterinstallation med benämningar som fönsterkarm, fönsterfoder, spikläkt, lockläkt och panelbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rolfino och 2 till
  • Laddar…
Du har rätt och byggmax har fel! Min fasad såg ungefär ut som din när jag bytte panel, jag hade nog ännu fler spikreglar dock. Har bilder på min NAS men är inte hemma så jag kan visa det nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.