Ja köpte mig ett Powermax+ larm med bl 2 st magneter till entredörrarna. hur fasen ska dom monteras? Magneterna är ju gjorda för att dörrblad & karm ska sitta i samma nivå. Vi har nya Dooria-dörrar & de vet väl dom flesta hur en sån dörr ser ut. Hur gör ja för att montera magneterna???

Mvh m
 
Montera infällda magnetkontakter i stället, mycket snyggare

AW
 
du kan montera magneten på dörren.

Sedan den andra lite förskjutet.

Det funkar alltid.

Har du någon bild på vilka du har...



Tror bara att du har fastnat i lådan.
 
Såhär ser det ut.
 
  • IMG_7430.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vet att själva grundidén är att de ska ha kontakt när dörren är stängd och brytas när dörren öppnas?

Jag har för mig att den stora magneten ska sitta på dörren och den lilla på dörrkarmen på så sätt att de sitter bredvid varandra när dörren är stängd.
Någon annan får gärna säga säkert också. :p

//Patrik
 
ok montera, den stora på dörr karmen, den lilla något förskjutet innåt gångjärnet. Kolla att den funkar så innan du skruvar fast den.

Den med batteri skall inte sitta på dörren, då risken för glapp kontakt blir om man slår i dörren ofta.
 
Hej.
Jag sitter i samma båt som Mr Smacker.

Ursäkta en medioker larmsnubbe men hur menar ni med "förskjutna.
Det finns ju en liten markering på "batterienheten", skall int magneten vara på den sidan?
Någon som har en bild på denna?

Mvh Tobbe
 
Magnetdelen skall monteras på en viss sida om "Batterienheten". Minns inte vilken, men om man testar magnetdelen på båda sidor innan montering ser man snart vilken som är den rätta då ledindikatorn inte reagerar eller har svårare att reagera när den sitter fel.

Angående monteringen skall magnetdelen helst sitta på själva dörren då denna är minst känslig. Dörren öppnas och stängs ju ett antal gånger per dag och risken om man monterar sändardelen på dörren är att den tillslut slutar att fungera. Dels av alla vibrationer och dels av vatten om dörren råkar stå öppen i regn.

Nu är det kanske så att det inte alltid går att montera sändaren på karmen utan måste sätta den på dörren av olika skäl. Huvudsaken är att magnet och sändare får bra kontakt. Man får helt enkelt testa sig fram för bästa lösning och försöka utgå från att magnetdel skall sitta på dörr om detta går.

Personligen lyckades jag montera rätt på entredörr (denna används ju mest) men på altandörren fick jag av utrymmesskäl montera tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.