Jag tänkte bara dela med mig av detta som en metod som fungerade väl och jag kommer fortsätta med då det var enklare än att skruva genom smygen.

Efter att ha renoverat ganska många fönster och gjort ganska många fönstersmygar till dessa skeva gamla fönster i ett gammalt skevt hus provade jag en ny variant idag.

Tidigare har jag byggt en fyrkantig ram och sedan vägt av underdelen och borrat långa hål genom hela smygen och skruvat direkt i fönstret. Det har funkat bra men denna gången är smygen ca 20 cm.

Jag sågade till 20x20mm ribbor och satte fast i karmen. Sedan en 10mm fals på ämnena till fönstersmygarna.
Sedan började jag med ovanstycket och monterade provisoriskt. Därefter sidorna och underdelarna.
När allt väl var mätt, tillsågat osv kunde hela schabraket skruvas ihop och ställas på plats. Sedan hade jag en säker förankring mellan fönstersmyg och båge och alltihop känns stadigt.
En framgångsfaktor är att ha kvistfritt virke. Denna gången fick jag bara tag på limträskiva och den hade en del kvist vilket är bökigt när man ska hyvla till det för att matcha karmen.
 
  • Nyligen installerade fönstersmygar av trä i gammalt hus med synlig ramkonstruktion och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träribbor utspridda på ett trägolv i förberedelse för fönstersmygens renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Limträskivor förbereds för installation med skruvtvingar på ett arbetsbord omgivet av verktyg i en renoveringsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats med tjocklekshyvel för bearbetning av trämaterial, tvingar och nyhyvlat virke på ett arbetsbord inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat fönster med ny metod, ribbor fastsatta i karmen och en fals på fönstersmygens ämne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade fönstersmygar av trä vid ett vitt fönster med synlig del av beslag och karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.