L
Jag bygger nytt garagetak. Har nu en fyrkant, ca 70 cm x 70 cm. Där tänkte jag montera ett fönster.
En glasfirma sa att man kan måttbeställa treglasfönster som är limmade. Men det är bara glas, inga karmar eller så. Min fråga är hur jag bygger och monterar ett sådant glas?

Jag måste ju anpassa hålet till panelen som ska vara ute och så måste jag ha någon form av fönsterbläck. Ska jag ställa glaset på en ram av brädor eller ska jag spika lister framför och bakom glaset? Hur gör man detta?
 
För det första måste du ju fundera på avrinning av vatten och se till så att vatten inte kan rinna in längs fönstret eller runt karmen. Glaset kan du bara ställa in i en "ram" men sen måste du täta runt och lägga plåtar. Kom ihåg droppskydd ovanför fönstert också!
 
Det är rätt dyrt att måttbeställa glaskassetter, kommer nog landa på samma pris som ett färdigt fast fönster.
 
Är det ett takfönster du tänkt göra själv ? Om du nu skall göra det själv så är bäst att göra som riktigt gamla takfönster dvs att fönstret sitter en bit över takbeklädnaden och alltså inte ligger jämns med takbeklädnaden som nya moderna takfönster gör.
Tänk också på att om ramen/hålet är 70x70 så gör glaskassetten längre än 70 cm (ca 75cm) och att sen glaskassetten kläms fast med plåtar och tätningslister i ovankant och sidor, ej i botten. Och som sagt pappa och klistra noga sen klä in med plåt noggrant och med tanke.
 
Stefan N skrev:
Det är rätt dyrt att måttbeställa glaskassetter, kommer nog landa på samma pris som ett färdigt fast fönster.
Det är inte dyrare att måttbeställa än att ta standard på glaskasetter är min erfarenhet.
 
Jag vet bara vad jag betalat då jag bytt, det var bara aningens billigare än att köpa komplett. Men är det tak eller vägg fönstret ska sitta i?
 
Hmm, jag undrar också. Det börjar med ett tak, men sedan fortsätter det som om det var en vägg.

Om det är i en vägg fönstret ska sitta kan du limma det med silikon.
 
L
Det är en vägg. Jag har höjt taket på garaget. Och då blev det så mörkt. Samt att jag har nu ganska mycket vägg.
 
Redigerat:
Ett nytt helt vanligt standard fönster med s.k. "Modulmått 7x7" är 680x680 mm i yttermått (så att man får plats med isolering (drevning) mellan karm och väggstomne). Det passar alltså perfekt i ditt fall. Har i de flesta fall 3-glas isolerruta. Kostar inte många kronor. Finns massor av tillverkare, med eller utan aluminiumutsida, fast eller öppningsbart, sidohängt eller vändbart etc. etc, Kolla med närmaste byggvaruhandel så hjälper de dig. Behöver kompletterats med in- och utvändig listning efter behov och förutsättningar samt ett fönsterbleck på utsidan. Att " limma dit en 3-glasruta" direkt i öppningen eller någon annan hitte-på lösning skall du inte fundera på.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
tips, kolla efter återvunnet material på någon dylik plats i ditt närområde., i Gbg så har vi Återbruket. och där har dom glaskassetter(50:-/st), eller fönster(500:-och uppåt) av alla de slag.
 
MagicFingers skrev:
tips, kolla efter återvunnet material på någon dylik plats i ditt närområde., i Gbg så har vi Återbruket. och där har dom glaskassetter(50:-/st), eller fönster(500:-och uppåt) av alla de slag.
Bra idé!
För att inte tala om Blocket, där "allt" finns att köpa :)
 
L
Har fått fina fönster nu. Så nu ska de monteras och panelen spikas. Ska jag spika panelen först. Och sedan såga ut hålet? Eller ska jag montera fönstret först?
 
Först fönster, sedan panel och lista... för då slipper du fundera på hur nära du ska såga panelen, lättare då fönstret redan sitter där!
 
Nja, det går utmärkt att montera panelen först.
Fönsteröppningen är ju bestämd av reglarna kring fönsteröppningarna, och man panelar runt öppningen.
Sedan täcker fodren springan på 1-2 cm mellan fönsterkarm och panel.

Här är lite tips på hur man kan göra (i alla fall om det är kompositfönster):
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/184677-foder-pvc-fonster.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.