Vi ska byta ut 2 fönster mot 3 stycken. Det blir fasta fönster, och vi vill helst ha dem så sammanhängande som möjligt. Kan man fästa dom i varann, eller måste det vara en stående regel mellan dem? Väggen är av timmer, så den bär upp alltihop. Om man skruvar ihop dem med varann, vad använder man då istället för karmskruv?
Ide'er?
 
Jag har satt ihop några fönster karm i karm. Har borrat/försänkt in i karmen. Dragit vanlig träskruv för att få ihop karmarna. Lite lim PL 400 mellan karmarna för tätning och hållfasthet. I med träplugg och lite färg för att dölja skruvskallarna. Passa med massonite i botten för lite extra stöd, karmskruv i yttre karmarna.
Kolla här och längst ner på sidan:
http://www.krobykvarn.se/dagbok/2007/07aug.htm
 
Är fönsterna förborrade för karmskruv och hålen sitter på samma höjd så kan du använda en karmhylsa...spänn ihop fönsterna med en skruvtving med skyddsklossar ! och dra i karmhylsan.. Sitter hålen på olika höjd så använd korta karmskruv.....

S.
 
Ja, det är förborrat för karmskruv och fönstren är lika, och alltså är hålen på samma höjd. Det låter som om jag ska leta efter nåt som kallas karmhylsa.
Tack!
/Leif
 
det finns risk för läckage när man sammanfogar fönsterkarmar med varandra. bottningslist i mellan karmarna samt toppförsegla med vit MS polymér fogmassa, den är sedan övermålningsbar. Gud förbjude silicon!!
hoppas inte det är alubeklädda träfönster du menar..
 
Varför inte beställa en karm med tre fasta bågar i (dvs 3-luftsfönster), alt utan bågar och bara glasdelande spjöjs? Då slipper du problemet med att sammafoga fönstren.
Nu är jag iochförsig insnöad på PVC-fönster där detta är en enkel match att fixa, vet inte om det funkar med träfönster...

Edit: insåg just att du redan har fönstren hemma...
 
Det är inte aluminium, bara träfönster. Att det är tre lösa, beror på tillgänglighet och pris. I just detta fall bör det inte vara risk för läckage ( om vi pratar regn), eftersom utsidan blir i en glasad altan. Men visst, det är nog bra med tätning mellan dem.
/Leif
 
foppa72 skrev:
Varför inte beställa en karm med tre fasta bågar i (dvs 3-luftsfönster), alt utan bågar och bara glasdelande spjöjs? Då slipper du problemet med att sammafoga fönstren.
Nu är jag iochförsig insnöad på PVC-fönster där detta är en enkel match att fixa, vet inte om det funkar med träfönster...

Edit: insåg just att du redan har fönstren hemma...
Varför är detta lättare gjort?
Jag kommer själv att behöva sätta ihop 4 stycken i just PVC.
 
potatoking skrev:
Varför är detta lättare gjort?
Jag kommer själv att behöva sätta ihop 4 stycken i just PVC.
Om man inte redan har fönstren hemma kan man passa på att beställa 4 rutor i samma karm.
MEN om man redan sitter på 4 nya PVC-fönster som man vill sammafoga är det ganska enkelt i alla fall, den tillverkare som jag har kan leverera en slags list som man sätter ihop fönstren med, listen säkrar genom att den träs in i en speciell skåra i vardera kanten på fönstren. Nedan försöker jag illustrera listen sedd uppifrån. (vet inte om det lyckas dock...:p

Jag tror dock att man trots listen behöver skruva ihop fönstren, men listen gör att det blir tätt.

( . )
.I I
( . )
...........ingorera punkterna i "skissen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.