Vi har en murad kåpa över både elspis och vedspis. Nu ska vi montera en inbyggnadsfläkt över elspisen. Den kommer monteras i en mdf-skiva som sätts fast ca 20 cm upp i kåpan.

Frågan är om vi kan ha skivan så att det täcker hela vägen förbi vedspisen också? Den kommer hela 110 cm upp från vedspisen, så det borde väl fungera även om man ska elda?

Ska man i så fall "flammsäkra" den på något vis?

Försöker bifoga en bild på spishörnan innan kåpan var på plats..
 
  • Målning av kök klar och spishörnan påbörjad 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
En granne med nybyggt hus har precis som du. En murad, putsad kåpa som går över vedspis och "vanlig spis" med gasolhäll. Hon har monterat sin fläkt cirka 5 cm upp i kåpan. I det tomma utrymmet bakom fläkten och över vedspisen kommer hon att montera en plåtskiva (rostfri plåt?).
 
höjden är ok, men den får inte gå över vedspisen
 
Ni kanske ska fundera på att sätta fläkten uppe på skorstenen så att den suger ut från bägge spisarna, en inte helt ovanlig lösning.
 
Hej

Kapar denna tråden då beskrivningen passar in exakt på mitt kök. Har exakt samma setup men utan fläkt.

Läste någonstans att det måste vara 1 m avstånd om man har vedspis under fläkten.

Min idé är att montera en mineritskiva eller en plåt under hela kåpan och sedan ha en inbyggnadsfläkt över elspisen.

Ev. komplettera detta med ett självdrag över vedspisen om jag inte köper en extra bred fläkt som även kan ta ev. rök från vedspisen också.

Idéer? Alternativ?

Alla material måste väl även vara brandsäkert som jag förstått det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.