Hej,

Ska montera ett runt innefönster i en nyuppsatt vägg. Hålet i väggen är 40x40cm och fönstret ca 38,5cm i diameter.

Hur monterar man det på enklaste sätt? Skruva i karmen? Fogskum? Regla med småreglar runt?
 
Räcker väl med skruv/karmhylsa/spik uppåt nedåt och högervänster.

Protte
 
Typ så här borde räcka

Handritad skiss av en konstruktion med cirkulära linjer och röda markeringar inuti en rektangulär ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Typ så här borde räcka

[bild]
Vill du inte ha synliga skruvhål från karmskruvar så monterar du skruvarna från andra hållet. Och då går det alldeles utmärkt med "vanliga" skruvar men du måste kila in fönstret ordentlig först.
 
Jag håller på också att montera ett runt fönster men mitt största problem är hur jag får dit fönsterbleck alltså vart jag får tag på runda fönsterbleck. Har man dom färdiga är det inga problem att montera. Är det endast en plåtslagare som kan fixa det, finns inte att köpa färdigt?
Sen är fråga hur man får dit fönstersmygen på insidan så att det blir fint. Ute använder man plywood men det går inte att ha det inne.
 
Vore fint om någon kan komma med lite bilder hur ni gjort så får man lite inspiration!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.