Jag har funderat hur jag skall montera eldosorna i väggen. Om jag har en 12mm tjock konstruktionsplaywood och ovanpå den en 13 mm våtrumsskiva, skall jag då skaffa en eldosa och montera den precis i höjd med våtrumsskivan? Vilken storlek på eldosan blir det då? Finns det 26mm?
Hur blir det sedan med kakel och tätskikt, det bygger ju ytterligare, skall jag egentligen ha en ännu större eldosa, om det finns?
 
  • Gilla
Spillolja
  • Laddar…
sätt du en dosa för dubbelgips, sen finns de påbyggnadsringar och längre dosskruv om du vill. Längre dosskruv är nog ett måste iaf!
 
är ej elektiker men gör en skiss eller grovritning först. innan stänger väggar. hur vill ha alla brukare. hur mycket matning krävs. finns en uppsjö förordningar om våtutrymme. om ska godkännas av försäkring. vu. vad jag minns är min.1200-1400mm. från golv. kd.dosa ska vara utanför våtutrymme. sen är det bad så även rördragning har bedydelse. var ev. kopplingar ligger. fråga en behörig eletriker först.
 
Eller så använder du en VP-2 dosa med justerbar förhöjningsring, det är väl vad dom flesta proffs skulle gjort.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jag fatta nog fel. sätt en skjutbar dosa plant med skivan, kan dra ut.sedan. räcker för tätskikt , fix och kakel upp till ca. 13mm. sen påbyggringar om krävs.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Eller så använder du en VP-2 dosa med justerbar förhöjningsring, det är väl vad dom flesta proffs skulle gjort.
Antingen en dubbeldosa, som du lägger kloss mot plywooden. Sen får du byta till längre dosskruv plus ev förhöjningsring.

Men elmonts förslag är det bästa.
VP-2-dosa för dubbel-trippelgips.
http://elbutik.se/product.html/apparatdosa--vp2-trippel-gips?category_id=1923
Helt iskruvad ring = nästan i nivå med våtrumsskivan. Sen efter kaklingen så skruvar du ut ringen till rätt nivå.
 
Självklart en dosa med justerbar ring, inget annat krångel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.