Vår leverantör av granitskiva har uppmanat oss att inte låta diskmaskinen komma i kontakt med bänkskivan eftersom stenskivan inte tål några vibrationer. Hur monterar man då diskmaskinen så att den sitter fast? Just nu sitter vinklar fast i bakkant på bredvidliggande skåpstommar (med ett litet avstånd till diskmaskinen). Detta för att inte diskmaskinen ska tippa framåt när man öppnar den. Dock är ju då maskinen lös. Kan man sätta fast diskmaskinen i skåpstommarna i framkant eller genererar även det för mycket vibrationer till bänkskivan?

Hur har andra löst det här?
 
om det är siemens eller bosch så finns det vinklar som man monterar ovan på Dm och sen viker ner p åsidan för att kunna skruva fast den i skåpen brevid.

är det miele så är där 4 st hål i sidan av Dm som där skruvarna ska sitta ..

allt sådant här står i monterings anvisningen
 
Fredrik.engdahl skrev:
om det är siemens eller bosch så finns det vinklar som man monterar ovan på Dm och sen viker ner p åsidan för att kunna skruva fast den i skåpen brevid.

är det miele så är där 4 st hål i sidan av Dm som där skruvarna ska sitta ..

allt sådant här står i monterings anvisningen
Det finns vinklar med som kan fästas i framkant på ovansidan av diskmaskinen och i skåpen bredvid. Frågan är om det är ok att fästa diskmaskin i skåp? Dvs. kommer diskmaskinens vibrationer fortplantas genom skåpen till skivan? Skivan vilar ju på skåpstommarna.
 
Vad skulle det vara för problem med vibrationer till stenbänkskivan?
Är stensorten inte av sådan kvalité att den skulle kunna skadas?
Stendumt argument :p
Är skivan av sandsten eller kalksten skulle det kunna finnas en liten poäng
Granit klarar utan vidare en sådan belastning
Är det något urtag i närheten som stenfirman fuskat med att förstärka?
 
  • Genomskärning av förstärkning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomskärning av planlimning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tessok skrev:
Vad skulle det vara för problem med vibrationer till stenbänkskivan?
Är stensorten inte av sådan kvalité att den skulle kunna skadas?
Stendumt argument :p
Är skivan av sandsten eller kalksten skulle det kunna finnas en liten poäng
Granit klarar utan vidare en sådan belastning
Är det något urtag i närheten som stenfirman fuskat med att förstärka?
Om stenfirman fuskat med att förstärka urtag i närheten vet jag inte, vi får hem skivan imorgon. Dock har de rykte om sig att vara duktiga så jag hoppas att de gör som man ska. Diskhon sitter dock i skåpet bredvid diskmaskinen.

Jag antar att jag överdrivit "vibrationsskräcken" lite då. Skivan kommer inte att vila på diskmaskinen utan på reglar och skåpstommar vid sidan om diskmaskinen. Således borde det vara ok att fästa med vinklar i stommarna bredvid.
 
Aldrig upplevt att vår diskmaskin vibrerar speciellt mycket. Den centifugerar ju inte disken, liksom. :)
 
sandhall skrev:
Aldrig upplevt att vår diskmaskin vibrerar speciellt mycket. Den centifugerar ju inte disken, liksom. :)
Jag börjar inse att det är jag som i mitt huvud överdrivet hela den här frågan... :)
 
sandhall skrev:
Aldrig upplevt att vår diskmaskin vibrerar speciellt mycket. Den centifugerar ju inte disken, liksom. :)
:) :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.