M
Vi bygger ut vårt 2-planshus genom att bara förlänga det och nu blir jag osäker på hur jag skall montera diffusionsspärren i ytterväggen mellan våningsplanen? Har även en bärande mellanvägg som står lite ivägen.
Jag har sökt i gamla trådar, men blir inte riktigt klok på svaren. Innertak av trä med synliga bjälkar och en vägg med diffusionsspärr, samt en bärande stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ska monteras upp mellan golvbjälkarna och sedan tejpas mot golvbjälkarna.

Alternativ lägger man en remsa innan man monterar golvreglarna, se punkt 9.

Teknisk ritning av isolering monterad mellan golvbjälkar med numrerade anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Ok, så jag behöver alltså inte såga upp en remsa i golvspånskivorna för att på så sätt förbinda diffspärr mellan övre och nedre yttervägg?
 
Plasten ska skarvas ihop och tejpas. Men har du monterat golvspånet in i ytterväggen?
 
M
Jag har byggt tillbyggnaden på samma sätt som huset då det uppfördes -97. Först restes de nedre väggelementen, därefter gjordes golvbjälklag med golvspån över hela och därefter lyftes de övre väggelmenten och ställdes ovanpå bjälklag med golvspån.
 
Måstegöraalltsjälv skrev:
Jag har byggt tillbyggnaden på samma sätt som huset då det uppfördes -97. Först restes de nedre väggelementen, därefter gjordes golvbjälklag med golvspån över hela och därefter lyftes de övre väggelmenten och ställdes ovanpå bjälklag med golvspån.
Okej då får du problem med att få ihop det. Då skulle jag bara tejpa plasten mot golvbjälkar och spån utan att skära upp.

Men du kommer få en fin köldbrygga in i huset där.
 
M
Jo, det blir det säkert. Fast jag har inte lidit av kalla golv under de 13 år jag bott i huset.
Huvudsaken för mig är att det inte blir nåt knas med fukt å annat tråk...
Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.