Morsning!
Köpte några fönster från Polen och jag skulle behöva få upp dem innan helgen pga att muraren kommer och ska putsa om fasaden. Problemet är att jag inte har en suck om hur monteringsblecken som medföljer är tänkta att fungera..

Är det någon som sett någon liknande som dessa och har en idé om hur de ska monteras? Även funderingar och gissningar är välkommna, desperationen stiger för varje timme här!

Bilderna visar monteringsblecken och hur karmens profil ser ut..
 
  • monteringsbleck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • karm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är väl inte så mycket att fundera på tyckte åtminstone jag när jag monterade sådana.
du slår i bläcket med de 2 utstickande bitarna neråt i karmen. sen skruvar man i ett av hålen inåt huset. allså ska bläcket sitta så det kommer in i rummet.
fördelen med de ja hade var att de gick o vrida runt efterman slagit i dem
mvh daniel
 
Har samma problem som dig...köpte Norden-fönster(PVC) från Kronfönster och upptäckte vid leverans att de inte hade några förborrade hål för fastsättning med karmskruv. Dock kan man på deras sida (http://www.kronfonster.se/montera.htm) läsa om olika alternativ vid montering. Ett som nämns är ett monteringsjärn/ankare...d.v.s. en sådan som man kan se på din bild.
Ett annat alternativ är att använda fogskum...
Någon som har erfarenhet av det? Fördelar/Nackdelar?
 
jag monterade mina kronfönster med fogskum, och några med skruv i karmen+skum, ett par med sådana ankare+fogskum.
men användes fogskum så ta ur glasbågen och sätt några plankor som sitter i karmen. så den inte trycks i hop när du skummar
 
Nu så, nu sitter fönstren på plats! Tackar för svaren!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.