Hej på er!

Jag sitter just nu och funderar på hur jag ska lösa ett problem gällande vår köksfläkt här hemma i vår bostadsrätt. Det rör sig om en köksfläkt (kolfilterfläkt), som vi nu fått veta INTE får vara direkt kopplad till den gemensamma ventilationen (då denna stör luftflödet så fort den är igång). Detta har dykt upp i samband med förberedelser inför kommande OVK, men godkändes märkligt nog av styrelsen när denna monterades för ett par år sedan av tidigare ägare. Nog om det.

I min första skiss nedan ser ni hur läget ser ut just nu, där fläkten är kopplad direkt till husets ventilationskanal. I den andra skissen är min planerade ombyggnation, där fläkten får ett eget don som går ut i köket och sedan ett don som är kopplat till husets ventilation. Har jag tänkt rätt? Detta borde väl inte vara något problem? Skiss av köksventilation där köksfläktens rör är kopplat till husets ventilationskanal ovanför skåpen, enligt ny plan för att undvika direkt anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över ett kök där en köksfläkt är kopplad till husets ventilationskanaler, med pilar som visar luftflödet från fläkten till ventilationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kommer i så fall mitt nästa problem. All ventilation är inbyggd ovanför kökskåpen och jag är därmed begränsad gällande arbetsutrymme. Själva tätningen av ventilationskanalerna mot väggen/donen blir då lite klurig. Min idé är att täta donen med fogmassa i samband med monteringen, för att sedan slipa ner denna så att donen sitter bra samtidigt som kanalerna blir täta. Se min sista bild.
Diagram av ventilationssystem som visar frånluftsdon anslutet med fogmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni? Är detta en lämplig lösning? 🙂
 
Vad är det för köksfläkt? Tillverkare och modell? Bilder?

Vissa kolfilterfläktar har separat utsläpp när man använder kolfilter.

Det behövs normalt ingen tätning mellan luftdonets fästram och vägg/tak, utan tätningen är en gummilist som redan sitter på fästramen/skarvmuffen.
Transparent, cirkulär fästram med gummitätning runt kanten, används för tätning mellan luftdonets fästram och vägg/tak i köksfläktinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk skarvmuff med svarta gummipackningar på vardera sida, används för anslutning av ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarlHolm
  • Laddar…
Fläkten är från IKEA (Underverk): https://www.ikea.com/se/sv/p/underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal-70389139/
Ritning på IKEA kåpamodell Underverk med måtten 59,9 cm i bredd, 24,5 cm i höjd och 35,8 cm i djup, samt med ett hål för ventilationsrör på 15 cm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna har kolfilter på vardera sida (IKEA Nyttig) och sedan ett utblås i toppen.

Illustration som visar en köksfläkt från IKEA monterad med ventilationskanal på toppen och kolfilter på sidorna, samt instruktioner för montering av skarvmuff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer även en bild på hur den är monterad.

IKEA fläktmodell Underverk monterad i ett skåp med ventilationsrör och strömkabel. Begränsat utrymme för att fästa röret vid ventilationskanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det problem jag har är som sagt ett något begränsat arbetsutrymme, då utrymmet där ventilationskanalen ligger är inbyggt. Att montera röret på en fästram/skarvmuff kan därför bli svårt. Fästramen ska ju sättas i hålet och röret ska sedan träs på denna; men jag har ju bara ett hål att jobba ifrån. Visserligen kan jag lösa det med den ena kanalen, men den andra får nog lösas mer provisoriskt.
 
Inbyggd imkanal föreställande ett spiralrör monterat i taket, omgiven av en fästrand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fästramen hamnar utanpå men döljs av donet.
Spiröröret/flexslangen ska gå nästan kant i kant med väggen/taket.

Går det inte att ta bort täcklisten som är över skåpen?
Är din imkanal brandskyddsisolerad idag?
Om inte så måste du se till så att den blir det.
Beroende på hur din imkanal är ansluten mot huvudkanalen så kan det behövas en renslucka precis vid anslutningen mot huvudkanalen.

Imkanal är den kanal som ska föra bort vattenånga mm från köket.
En imkanal behöver inte vara ansluten till en fläktkåpa för att vara imkanal.
Finns det bara en frånluftskanal från köket så är det per automatik en imkanal.
 
  • Gilla
CarlHolm och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu gjort ett hål där jag tänkte sätta donet för fläkten enligt tidigare bild. Delen över skåpen är en gipsskiva. Se foto nedan som visar att imkanalen är delvis brandisolerad (se även ett kvarglömt don till höger).

Tack för förklaringen av fästet. Då kan jag lätt trä på det på röret för att sedan föra in det i hålet.

Imkanal med brandisolering och kvarglömt don till höger, inuti köksöverskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser att flexslangen går in i en eternitkanal (asbest), det där kan bli bökigt att få till på bra sätt utan att riva täcklisten/gipsskivan.

Eterniten i sig är brandskyddet så den behöver ingen brandisolering.
 
  • Gilla
CarlHolm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.