Hej, håller på att plocka bort pellets anläggningen då jag inte kommer att bruka den mer och tänkt stödelda med ved till vinter med min CTC V20 panna.

På sidan av pannan sitter denna monterad lite halvtaskigt med eltejp. Kabeln går vidare till styrenheten för pelletsbrännaren.
Som jag förstått det enligt bilder är detta en hetvattenretur. Provade röra på grunkan som sitter löst och i röret ser det ut att vara två kopparrör som går.

Så min frågor lyder, hur får jag bort den här? Måste jag tillkalla en VVS firma för hjälp? Måste jag plugga igen hålet efter med något?
 
  • En vattenpump fastsatt på en grön behållare, med anslutna rör och sladdar, mot en smutsig beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att fysiskt ta bort den så måste pannan tömmas på vatten.

Mät nippelns diameter in mot pannan.

Köp en blindplugg i rätt storlek samt lin & pasta.

Koppla bort elen.

Ta en rörtång och skruva bort allt utanför pannan.

Lina blindpluggen, å ha på lite pasta.

Skruva i blindpluggen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För att fysiskt ta bort den så måste pannan tömmas på vatten.

Mät nippelns diameter in mot pannan.

Köp en blindplugg i rätt storlek samt lin & pasta.

Koppla bort elen.

Ta en rörtång och skruva bort allt utanför pannan.

Lina blindpluggen, å ha på lite pasta.

Skruva i blindpluggen.
Okej, jag förstår.
Tror du det går att få bort den men låta fördelarna sitta kvar?
 
Det där ser ut som en givare av något slag som sitter i ett dykrör? Går det inte att dra ut givarkroppen, och låta dykröret sitta kvar?
 
  • Gilla
SpringArne och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Gör som Fotografen skriver dvs ta bort eltejpen och dra givaren ur dykröret som du kan låta sitta kvar för att slippa söla med rörmokeri och vattenspill.
 
  • Gilla
SpringArne och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det där ser ut som en givare av något slag som sitter i ett dykrör? Går det inte att dra ut givarkroppen, och låta dykröret sitta kvar?
Ska prova! Var först rädd att det skulle rinna ut vatten, men efter en tanke slog det mig att då skulle det redan gjort det då givaren inte sitter fast utöver eltejpen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Som sägs bara dra rakt ut, det är en kapilärtermostat och sitter i ett dykrör, om du behöver en indikering på värmen kan du putta in en termostat med långt instick där. Det sitter även en avstängare på röret, men troligtvis går dykröret förbi och då går det inte att stänga av med ventilen.
 
J jonaserik skrev:
Som sägs bara dra rakt ut, det är en kapilärtermostat och sitter i ett dykrör, om du behöver en indikering på värmen kan du putta in en termostat med långt instick där. Det sitter även en avstängare på röret, men troligtvis går dykröret förbi och då går det inte att stänga av med ventilen.
Det gick utmärkt 😄 Tack för hjälpen, även fastän det inte var svårare än så
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det sitter även en avstängare på röret, men troligtvis går dykröret förbi och då går det inte att stänga av med ventilen.
Det är ingen avstängning, det är en blindplugg i T-röret.
Närbild, snurrad trasa eller rep, svarta rör eller stänger, grön bakgrund, suddig. (Bilden är roterad och svårtolkad.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.