ska hänga 3 x 20 rörspaneler solfångare (sfinx) på carport i sydväst. De bygger ca 1,70 x 2 m (B x H). De ska hänga lodrätt på fasad som idag består av hål mellan stolpar.
Hålen är ca 3 m.
Funderar på om bästa lösning är att sätta en grov regel / balk mellan befintliga stolpar och hänga solpaneler el om ngn har annan genialisk lösning?
Ev gräver jag ner plintar och sätter förstärkande vertikal stolpe mellan befintliga.
Solpanelers översta del fästes strax under plåt.
 
  • IMG_2762.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
såhär löste snickaren det hela efter synpunkter från mig:
 
  • IMG_2777.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och så här blev resultatet
 
  • DSC00168.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Mycket bra lösning, som ger ett högt å ljämt årsutbud. Visserligen förlorar du några % med att montera i 90 grader, men inte mer än att det tomma utrymmet har plats för dubbla förlusten, i jmf med om du skulle optimerat vinkeln..

Ett förslag. Nån form av skydd från insidan..., ett enkelt nät eller liknande. Så att nån inte knackar sönder rören vid i/ur-lastning av bilen.... Visserligen är glasen inte dyra, å tål mycket mer än man tror, men kan ju irriterande att behöva byta iaf..

magentis
 
tack för tipset - vi får se hur det blir med bil på plats. Rören sitter på bräder som gör att de bygger ut en bit fr insida carport.
På taket i sydöst ser det ut så här (tak 38 grader och ställning ca 25-30 grader = ca 60 graders lutning:


Igår laddade solfångarna ner energi så att 750 literstankens temp steg fr 9 till 14 grader. Då var sydöst fångarna inte så mkt i drift pga de kom upp kl 14-16.
Idag när jag var där kl 8.00 hade temp i tanken stigit till 28 grader och innan värmepumpen togs i drift vid lunchtid var tempen uppe i en bit över 50 grader i toppen och 30 grader i botten. Sedan gick golvvärmen igång som ej varit på sedan klinkersgolv lades för många veckor sedan och då gick även VP igång på fullt ös med elpatron (fel inställning?) - eller så beror det på att frånluftsflödet inte är inställt ännu.
 
  • IMG_2800.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det där är ett bygge helt i min smak. D.v.s mycket solfångare å inte en massa tekniska underligheter, som bara kan ställa till det. Solfångare idag är så billiga, så kläm upp så mycket det bara går, montera efter största årsutbyte, så att det blir ett tillskott över så stor del av året, det bara går...
Nu lär förstås många klaga på, att det är svårt att räkna hem merkostnaden. Själv tycker jag inte ens det går att räkna på det. Vem kan göra nån annan beräkning än med de fakta som gäller just nu?
Däremot vet jag, att solfångarna kommer att levererar "gratis" energi i minst 30år, utan nån nämnvärd kostnad för drift å underhåll. Å det kan inget annat än just solfångare göra :)

magentis
 
jag fick tipset att satsa på så mkt solfångare som möjligt - allt annat kan man trixa mkt med men har man dåligt med solfångaryta så hjälper det inte mkt.
Lönsamheten är nog ett svårt kapitel när man som vi också har VP, men samtidigt så har det sedan 1979 varit ett intresse för mig med alternativ energi, men bara i teorin. När jag så 30 år senare kunde realisera mitt intresse i praktiken så var det givet. Fast hustrun gillar inte förrådsrummet som upptas av ack, VP och en massa rör...

Betr solen idag så har det varit växlande moln och enstaka skurar i morse. Solen har dock laddat ner en del. Tyvärr litar jag inte på energimätaren. Det står att den bara laddat ner 12 kwh på två dagar. Men om man räknar med formeln inladdad energi i kwh = uppvärmning i grader x liter vatten i tanken x 1,16 /1000 så får man för första dygnet ca 35 kwh. Energimätaren är kinesisk (via sfinx) och saknar beskrivning. Kanske felinstallerad??
 
Redigerat:
M
Jag använder mig av handpåläggning, varmt rör = vv in, kallt rör = skit åxå, inget vv idag.... :) Men du har helt rätt i: "att satsa på så mkt solfångare som möjligt - allt annat kan man trixa mkt med, men har man dåligt med solfångaryta så hjälper det inte mkt." Å när bidraget man får, beräknas på solfångarytan, så begår man nästan tjänstefel att snåla på dom..., det tycker jag iaf.

magentis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.