Kommunen ska asfaltera om gatan och trottoarer, fick info igår och redan nu har dom satt upp lite vägarbetsskyltar.

Nu har jag smått panik eftersom vi ska bredda vår uppfart och lägga singel istället för 60 år gammal asfalt och plattläggning.

Hur gör man bästa anslutningen/mötet mellan asfalt och singel? Ska jag gräva ner kantstenar i höjd med nuvarande trottoar? Gjuta en liten klack i 45 grader från asfalt in mot min uppfart?

Tänkte försöka hinna göra detta på söndag om dom nu kommer redan på måndag och börjar härja.
 
Vi har alla varianter på vår gata, =) och personligen tycker jag att de som har vanlig fyrkantig gatsten fått till det snyggast, Jag tror de är fast gjutna i betong för att ligga still.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Singel brukar anslutas direkt mot asfaltskant.....
 
T Taxture skrev:
Singel brukar anslutas direkt mot asfaltskant.....
Känns som det blir väldigt svårt, hur ska man då göra för att asfaltenninte knäcks med tiden. Eftersom vår uppfart inte är redo så måste det till nån kant dör att det ska bli bra sen.
 
T TypRätt skrev:
Vi har alla varianter på vår gata, =) och personligen tycker jag att de som har vanlig fyrkantig gatsten fått till det snyggast, Jag tror de är fast gjutna i betong för att ligga still.
Det är den metoden jag tänkt köra nu efter funderingar, fast med typ byasten 5cm tjock ställd på kanten och sen mura en vall som mothåll på uppfartsidan. Ställa dom i betong med ett par armeringsjärn under.
 
Jag hade en liknande situation härom året . Jag hade fått ny anslutning till dagvatten indraget och breddade infarten innan de asfalterade om trottoaren. Jag satte kansten mot trottoaren och det blev kanon.
Jag tänker att det borde funka som avgränsare även om jag bestämmer mig för att asfaltera eller plattsätta uppfarten i framtiden.
 
B Bonzo2000 skrev:
Jag hade en liknande situation härom året . Jag hade fått ny anslutning till dagvatten indraget och breddade infarten innan de asfalterade om trottoaren. Jag satte kansten mot trottoaren och det blev kanon.
Jag tänker att det borde funka som avgränsare även om jag bestämmer mig för att asfaltera eller plattsätta uppfarten i framtiden.
La du nån betong under? Jag får för mig att stenarna kommer tryckas ner med tiden eftersom man kör över dom med bil jämt och ständigt.
 
Ett tips är att snacka med byggarna så fort de är på plats om du ska bredda din infart så att de inte redan har bestämt hur trottoarkanten ska se ut vid din infart. Jag gissar att du vill ha en bredare del som har fasad trottoarkant.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
La du nån betong under? Jag får för mig att stenarna kommer tryckas ner med tiden eftersom man kör över dom med bil jämt och ständigt.
Nej, jag har inte grundat med någon betong men de kanstenarna jag använde är 25cm höga på den ledden jag satte ner dem. Jag körde lite sättsand i botten bara och körde rätt hårt med paddan runt omkring. Stenarna ligger i höjd med asfaltskanten och marken på uppfarten, och det har klart sig bra sedan det gjordes i november 2019.

Bild på en nyinstallerad grå kantsten längs en uppfart med asfalt och sättsand, några trädgårdsverktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppfart under konstruktion med sättsand och synliga 25 cm kantstenar i nivå med asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppfart under konstruktion med kantstenar i linje med asfalten, sättsand, och en markvibrator redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde alltså den här varianten av sten:
https://www.byggmax.se/kantstöd-trä...87HE6wWCq5fMfhiSa5w7mkaAtYqEALw_wcB#267=33708
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Nej, jag har inte grundat med någon betong men de kanstenarna jag använde är 25cm höga på den ledden jag satte ner dem. Jag körde lite sättsand i botten bara och körde rätt hårt med paddan runt omkring. Stenarna ligger i höjd med asfaltskanten och marken på uppfarten, och det har klart sig bra sedan det gjordes i november 2019.

[bild]
[bild]
[bild]

Använde alltså den här varianten av sten:
[länk]
Ser bra ut, nu kommer jag inte hinna med att fixa med padda och sånt innan de kommer och börjar riva upp. Så jag får köra på betongmothåll. Vi fick notis om arbetet i onsdags och på måndag ska dom börja. Katastrofal informationsavdelning på kommunen.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ser bra ut, nu kommer jag inte hinna med att fixa med padda och sånt innan de kommer och börjar riva upp. Så jag får köra på betongmothåll. Vi fick notis om arbetet i onsdags och på måndag ska dom börja. Katastrofal informationsavdelning på kommunen.
Det känns som om de flesta kommuner funkar ungefär på det sättet. ;)
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ser bra ut, nu kommer jag inte hinna med att fixa med padda och sånt innan de kommer och börjar riva upp. Så jag får köra på betongmothåll. Vi fick notis om arbetet i onsdags och på måndag ska dom börja. Katastrofal informationsavdelning på kommunen.
Bara för att de börjar i nästa vecka betyder inte det att de blir klara speciellt snart :) Ta ett snack med gubbarna, bjud på en kaffe så får du säkert låna en padda av dem, sen lär du säkert hinna ordna ditt innan de är redo för asfaltering.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Bara för att de börjar i nästa vecka betyder inte det att de blir klara speciellt snart :) Ta ett snack med gubbarna, bjud på en kaffe så får du säkert låna en padda av dem, sen lär du säkert hinna ordna ditt innan de är redo för asfaltering.
Jag kommer att hinna, och detmär trevligt med ny asfalt så barnen kan åka rullskrisko och skateboard på nu mjuk asfalt, jag ska faktiskt höra med dom vad dom vill ha för att gräva bort min asfalt på uppfarten. Kanske kan de dumpa lite makadam på min uppfart när dom ändå gör annat. Det kommer bli bra, men kommunen ska få ett hatbrev.
 
Uppdatering för den intresserade.

Pratade med arbetsledaren idag och han ska lämna offert på att fixa uppfarten, ta bort asfalt, jämna av, fylla på kross och sedan slitlager. Han killgissade på runt 7-8000 för detta vilket jag tyckte lät vettigt!

Killarna hjälpte mig också att såga av en bit av staketsockeln i gjuten betong. Så fint snitt hade jag aldrig fått med min lilla 125mm vinkelslip. :crysmile:

Ett nogsamt sågat snitt i en betongsockel vid staketet, med synlig jord och asfalt intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 3 till
  • Laddar…
Ok! Nu är all asfaltering klar i vårt område och uppfarten är också klar.

Här på första bilden är jag och min far igång och gjuter fast kantsten.
En person som arbetar med att gjuta kantsten längs en uppfart med byggverktyg utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

precis innan kom Peab med sin fräs och fräste av gatan.
Asfalteringsmaskiner från Peab utför vägarbete i ett bostadsområde med molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nyligen asfalterad gata med markerade fräslinjer framför en uppfart som väntar på renovering bredvid ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen gick det någon vecka innan de var redo att ta sig an uppfarten.

Två barn tittar ut genom ett fönster på en gata där en arbetare med en grävmaskin utför vägarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det färdiga resultatet när dom asfalterat trottoaren!

Ny asfalterad uppfart med kantstenar framför en enfamiljshus med parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så skönt att slippa göra detta jobbet efter allt slitgöra jag gjort i vår.

Tummen upp för Peab!
 
  • Ny asfalterad gata framför hus med uppfart, två parkerade bilar och ett barn vid kantstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nyligen asfalterad yta med synlig textur och reflektioner, tecken på vägarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en karaktär som spelar ett videospel, ej relaterad till asfaltering eller byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer arbetar på en uppfart, en grävmaskin flyttar jord och en man jämnar till marken vid en kantsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin och verktyg vid nyligen fräst uppfart i förberedelse för kantstensgjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer arbetar med att gjuta kantsten vid en uppfart, grävmaskin och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyaspalterad uppfart med parkeringsplats och vägvält framför tegelhus och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.