Jag står inför ett problem med min larmanläggning. Idag har jag en trådbunden Larmanläggning som har 6 sektioner, är kopplat till larmoperatör och som stås av/på mer förbikopplare i båda entrédörrarns lås. Larmet är 20 år men proffesionellt med korskopplingsskåp sida vid sida med larmskåpet)l

Jag håller nu på med utbyte av båda entrédörrarna och tänker inte ha förbikopplare i dörrlåsen.

mina önskemål är följande:
- förtsätta var koppla mot Larmoperatör
- utöka med två sektioner ( troligen trådlösa om signalen går fram)
- ersätta förbikopplarna med knappsatser vid båda entrédörrarna
- så småningom installera skalskydd för användning på natten när vi är hemma.

Jag vill också göra installationen själv men vet inte hur jag ska få reda på vad för information det nuvarande larmet sänder till larmcentralen och i vilket format. Jag vet också att larmoperatörer inte accepterar larm som installeras av privatpersoner så bytet bör väl göras diskret.
Jag är inne på att köpa ett Teletec 1616 LCD kit (hybrid).

Tacksam för synpunkter.
 
För att få reda på vad din nuvarande anläggning sänder till LC så tycker jag du ska kontakta deras kundtjänst och be att de skickar en kopia på det "anläggarintyg" som installatören skickade dem då anläggningen togs i bruk.

På anläggarintyget finns info om larmformat, ev. karaktärer, LC's mottagarnummer och din abonnentkod.

Om de trilskas så säg att du ska ha det för att visa upp för försäkringsbolaget (sånt har hänt förr).

Får du anläggarintyget så kan du också kolla att det larmformat som de har reggade på dig stöds av det nya larmet du väljer t.ex. DSC1616 etc.

Lycka till...
 
Tack, det ska jag göra direkt!
Finns det någon information i anläggarintyget som är kopplad till anläggningens utformning, t.ex. handhavandeinstruktioner etc. Det kommer i så fall kräva en uppdatering om jag byter centralenhet etc. Jag antat att jag inte kan skicka in en uppdatering själv?

//Stefan
 
Om du har väktarutryckning så finns det en s.k. gångvägsinstruktion till väktaren där handhavandet finns förklarat. Gångvägsinstruktionen kan från början ha angetts på anläggarintyget, men det är bara att du skickar in en uppdaterad gångvägsinstruktion till LC sen när arbetet är klart.

Gångvägsinstruktionerna brukar vara väldigt enkelt utformade.
Din gamla löd t.ex.: "FBK i lås. C-app i klädkammare övre hall"
Så när du uppdaterar den, gör den kort och enkel, typ: "MAP innanför entré, kod 1234". Väljer du ett välkänt larmfabrikat så som Teletec (DSC), Bosch m.fl. så kommer handhavandet inte vara något problem för en ryckväktare.
 
Redigerat:
Är det någon som vet om det finns någon certifierad larminstallatör som åtar sig att besiktiga anläggningen och upprätta ett nytt anläggarintyg, efter det att jag själv har installerat den nya centralenheten?
 
Jag har nu hittat en firma som säljer DSC1616 och som åtar sig att besiktiga anläggningen, upprätta ett nytt anläggarintyg och lösa eventuella frågetecken jag har. Smart företagare som inser att med hjälp till gör-det-självare så kan han öka sin utrustningsförsäljning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.