kanske inte den bästa rubriken, men sitter, funderar och tittar på portar. antingen ha en slagport eller ja dessa som åker upp själv, motordriven och vet att ska ha 3m i bredd.. Men funderar, jag vet att om man t.ex har en port som är 3m hög, då när den åker upp tar den ju 3m av takytan eller hur? men hur mkt måste man lägga till för motorn osv?
t.ex om jag ska ha öppet ända upp till tak, men för porten så måste man ju ha ett lägre tak och där tänkte jag ha lite som förvarning uppe på om köra på motordriven, men frågan är, beroende på hur hög port man har, hur mkt i längd av taket tar porten, port plus motor? t.ex 3m port plus 1m? t.ex?
Om nån hänger med hur jag menar.
 
Din gissning stämmer ganska bra.
Men om du vill ha förvaring "på vinden" så finns det ju fortfarande plats ovanför takskjutporten
 
Fattar inte riktigt vad du menar, men en takskjutsport behöver inte svänga direkt, ha du tex 3 meter port och 4 meter takhöjd, kan den svänga där och då ta 2 meter tak när den är uppe (höglyft) har du 6 meter i takhöjd behöver den inte svänga alls (Vertikallyft) Har man en port på byggnadens långsida går det att få den takföljande, men då pratar vi byggnad utan normala takstolar.
Motor finns att sätta på axeln, så slipper du den i taket.

Dock är det andra priser på såna portar jämfört med normalt så kallade Garageportar
 
jag menar att som så att jag ska dela upp taknivån. Porten kommer vara på kortsidan.
Sen blir det som säga normal taknivå så jag kan ha en motordriven port och ovanför, alltså den takdelen blir det som ett loft/förvaringsytrymme, sen kommer en del som är öppen upp i tak för att ha en takhöjd för att möjlighet att kunna lyfta upp bil med t.ex saxlyft eller nåt.
Och jag funderade på bara hur mkt i längd en port tar av taket.
För jag har 12m i längd på garaget. så tänkte och fundera på hur jag kan fördela taket. beroende på port så om jag bara tar en port på 2.5m höjd t.ex så får man räkna med tar den typ 3.5m i tak längd? så då lär jag fördel taket 3.5m vanlig höjd, sen öppet 6m och sen till slut 3.5m vanligt tak.
 
Redigerat:
fast där räkna jag fel om man vill vara petig, 3.5m, 6m, 2.5m då. =)
 
Då förstår jag.

Om du har 2,5 i öppningshöjd och 3 meter i takhöjd behöver ju inte hela porten ligga platt, utan bottenpanelen kan luta ca 45 grader och då tjänar du 25 cm om det är 500 mm paneler.

Med en normal Garageportsmotor på skena i taket får du nog räkna till en halvmeter, med en axelmonterad motor, behöver du inte räkna till nått.

Om vi räknar på en vanlig garageport 2,5 meter hög utan extra lyft och vanlig garagemotor, så bör du räkna med 3 meter, med mitt exempel åvan ca 2,25

Kan fixa lite bilder senare om du vill.
 
aha, tanken är att om jag sänker taket som säga till normal höjd typ 2.6m då kan man kanske ha en porthöjd på 2.4m kanske?
då får jag nog i förrådsytrymmet ovanpå blir nog typ 1.3m isåfall med dem takstolar som nån räkna ut åt mig. om väggarna är 3m höga.

sen beror på vad för fordon man vill kunna ha in också, men räcker de med bil så kanske man kan gå ner lite till?

bild säger man alltid ja till, alltid bra att se saker. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.