Har fått faktura från snickaren på materialet till ett takbyte på min friggebod. Boden är 10 kvm, exakt hur stort taket är vet jag inte.
Det jag undrar över är mängden "underlagsspont 20x95 obh ändspont" på fakturan. Han har köpt 194 lpm à 12 kr + moms. Är det en rimlig mängd?
 
Låter väl inte helt orimligt.
Taket brukar ju vara större än boden samt att taklutningen gör ytan ännu större.
Till detta kommer lite spill...
För 20x120 är åtgången ca 9,1lpm/m2 takyta.
 
Ok, tack! Som total novis tyckte jag bara att det lät mycket.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Ok, tack! Som total novis tyckte jag bara att det lät mycket.
Kollade nu även 20x95 och där är åtgången ca 11,5lpm/m2.
Kan förstå att det låter mycket...
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
12 kr plus moms är däremot dyrt. Eftersom det är öndspont och de billigare ställena av någon underlig anledning inte kan garantera vilken typ som finns hemma så ör det dock antagligen värt det I besparing på spill och arbetstid. Fraktkostnad kan också inverka.
 
Z z_bumbi skrev:
12 kr plus moms är däremot dyrt. Eftersom det är öndspont och de billigare ställena av någon underlig anledning inte kan garantera vilken typ som finns hemma så ör det dock antagligen värt det I besparing på spill och arbetstid. Fraktkostnad kan också inverka.
Jag har fått följesedeln från K-Rauta där priset syns.
 
10 kvm bod golvyta blir med 20 cm överhäng ca 13 kvm blir det ca 150 löpmeter + extra för spill. Är det 30 cm överhäng ca 14,5 kvm och 170 löpmeter sedan brukar man lägga på 10% så det räcker och spill, nu uppe i ca 187 löpmeter.
Om jag nu räknat rätt och 95 mm spånt ger 11,7 löpmeter/kvm då spånten bygger 85 mm, inte 95 mm.

Betalade 12 kr löpmeter inkl. moms för samma dimension, vilket är normalpris idag i vårt område.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.