Hej  :D,

är det någon som har erfarenheter av hur mycket hustillverkare drar av på huspriset om man väljer att göra hela övervåningen själva??

Jag o mannen håller på att försöka klura ut vilket typ av hus vi vill ha (har intresserat oss för vittjärvs och sköna hus) och har råd med, och väljer då hellre att göra saker själva än att välja ett "billigare hus-alternativ" nu när vi ändå bestämt oss att bygga!

Tacksam för alla tips hur ni gjort för att få ner priset!

* Whilla *
 
Vi jämförde LB-hus´s Ugglan 102 (man inreder övervåningen själv) med Ugglan 147 där övervåningen redan är inredd. Byggkostnaden var 1 361 900 för 102:an och 1 562 500 för 147:an. Då är trappa och fönster i gavlarna medräknade på 102:an (40 570 kr). Ingen el eller vatten är draget till övervåningen, utan det är i princip som en vanlig vind.

Priserna (som gäller nästan nyckel färdigt) är från tidigare i år, så de gäller nog inte längre, men skillnaden på ca 200 000 kr skulle jag tro kvarstår.
 
Det där är jättesvårt att säga, när vi letade husleverantör så tänkte vi på samma sätt som ni att vi ville hellre ha ett hus med hög standard och kvalitet och sen göra en del själva. Kan säga att när man frågade olika husleverantörer om avdragspris för övervåning, så varierade det mellan 50-300tkr. Så det där måste ni kolla med varje enskild leverantör.

Vi valde Eksjöhus och är väldigt nöjda, de har jättebra avdragspriser och även väldigt bra påläggspriser. Det slutade för oss med att vi får en isolerad övervåning där allt material till väggar, lister, dörrar, golv, uppvärmning, wc m.m. ingår och sen gör vi allt arbete själva. Anledningen till att vi valde till så mkt till övervnåningen var dels för att vi ville ha samma lister golv och dörrar som till nedervåningen, men även för att vi fick priser som var snarlika med dem i butik men nu slipper vi handla och bära dit allt material.
Har för mig att vi initialt fick ett avdrag på runt 250-300tkr för övervåningen.
 
Hej och tack för svaren!

Vi ska köpa tomten av Skidstahus men kommer att få bygga (troligtvis) vilket hus vi vill = vi köper byggsatsen av huset och Skidsta sätter upp det.

Det känns bra tycker jag, krånglar till det lite med att räkna ut totala priset bara men det blir säkert lättare när man väl bestämt sig och gått vidare med det hela.

Just nu är inget klart förutom att vi fått 1:a tjing på en härlig tomt! ;D

"jessicaodanne" Hur ligger eksjöhus i pris?
 
Du får gärna läsa på vår hemsida, under val av husleverantör.

Vi tycker att Eksjöhus ligger väldigt bra till i pris med tanke på den höga standard och kvalitet man får. Sätesgården som vi ska bygga en modifierad variant av kostar nyckelfärdig 2073tkr och tar man med oinredd öv så kostar den 1797tkr.

Det här är stockholmspriser, så utanför stockholm så blir det lite billigare
 
Vilket trevligt hus ni bygger!!

Hur ska man kunna välja??! Ojojojojoj vilket trevligt jobb egentligen!

Iallafall när man bestämt sig.. men lätt är det inte!



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.