Hur mkt ska man behöva isolera två st acctankar tex en på 1500l (diam 1050mm) resp. en på 750l med vvb (diam 750mm).
Har läst någonstans att 300 mm är minimum men det känns inte genomförbart för min del.
Det finns ju en parktisk gräns då det tar mer utrymme än det hämmar energiförluster.
Har någon ngt tips på ett lämpligt mtrl att isolera själv med.

/Mikael
 
Klart det är bra om du kan ha 300 mm i sidorna men visst blir det hyfsat med 200 mm oxå.. Dom färdiga mineralulls tankarna är ju bara 100 mm..

Därimot om du isolerar 200 mm i sidorna så ta till uppe på tanken 3-400 mm..
 
Jag nöjde mig med 40 mm PUR (motsvarar visst 100 mm mineralull, har jag läst). Där tankarna står behöver jag värme, men det finns inget element. Enklare att isolera mindre, än att isolera mer och sen sätta dit ett element.
 
Tänkte lite på samma sak dvs kommer att måsta ta bort ett element där tankarna ska stå. Lite av förlusterna kan jag då använda för att värma ca 20 m2 garage till max 15 grader.
 
mith skrev:
Tänkte lite på samma sak dvs kommer att måsta ta bort ett element där tankarna ska stå. Lite av förlusterna kan jag då använda för att värma ca 20 m2 garage till max 15 grader.

Svårigheten med att skippa lite isolering kan va att få de så det håller 15° o inte blir 25° ;)
 
Tror att jag har hört talas om en firma i Vännäs som tillverkar acctankar efter kundes önskemål. Ska kontrollera hur dyrt det kan bli. Annars så såg den där Borö mkt intressant ut.

Men vad tror du som har erfarenhet av pelletsbrännare mot acctank. Är det möjligt att köra pelletsbrännaren mot en 2000l acctank med beredare?
Då jag skissat på min nya ved/pellets anläggning, så ur vedeldningsperspektiv är det ju bara en fördel med en tank. Men då jag kör mot pelletsbrännare så vill man ju köra mot en så liten acctank som möjligt dvs i ett kombinationssystem skulle det förorda en tekniktank med beredare samt en slavtank. Nackdelen med två runda tankar är att de tar mkt utrymme jämfört med en stor kantig acctank.

Mvh

Mikael

 
Mina tre runda 750 liters tankar, inklusive all rördragning, skrymmer inte lika mycket som den 5000-liters oljetank de ersatte.
 
mith skrev:
Tror att jag har hört talas om en firma i Vännäs som tillverkar acctankar efter kundes önskemål. Ska kontrollera hur dyrt det kan bli. Annars så såg den där Borö mkt intressant ut.

Men vad tror du som har erfarenhet av pelletsbrännare mot acctank. Är det möjligt att köra pelletsbrännaren mot en 2000l acctank med beredare?
Då jag skissat på min nya ved/pellets anläggning, så ur vedeldningsperspektiv är det ju bara en fördel med en tank. Men då jag kör mot pelletsbrännare så vill man ju köra mot en så liten acctank som möjligt dvs i ett kombinationssystem skulle det förorda en tekniktank med beredare samt en slavtank. Nackdelen med två runda tankar är att de tar mkt utrymme jämfört med en stor kantig acctank.

Mvh

Mikael
Du kan ha en acktank på 5000 liter om du vill o köra pellets med lika bra resultat som med en 500 liters tank bara den är bra isolerad.. Det funkar ju på samma sätt som då du eldar med ved (via laddomaten) men du har en tempgivare med pellets en bit från toppen så brännaren stoppar då den når inställd temp o startar då tempen sjunkit till inställt värde..

Om jag vill så kan jag ladda bara 1/3 delen i toppen (givaren sitter där) på min 500 liters acktank men då blir det för korta gångtider så därför laddar jag hela tanken till ca77° o brännaren startar igen då tempen sjunkit till 50° i toppen o ca 40° i botten.. Så när brännaren gått ca en timme så är det bara övre halvan som är ca 75° o nedre halvan är 40°.. Så det är bara 250 liter som blivit värmt på 1 timme o hade tanken varit på 2m3 så hade bara översta 1/4 delen varit varm..

Så det går bra att köra mot en 2m3 acktank..
 
Det jag är inne på är att se över vad det kan kosta med en kantig tank 2000l (slinga i toppen) som jag istället kan isolera bättre kanske mot 200-300 mm isolering i sidorna och mer i toppen.
Man gör som du säger att man laddar så mkt av den totala volymen man vill, dvs utnyttjar skiktningen i tanken. Ska jag köra med pelletsbrännare så blir kravet på isolering inte mindre viktigt.

Tack alla kloka råd 2:an

/Mikael
 
mith skrev:
Det jag är inne på är att se över vad det kan kosta med en kantig tank 2000l (slinga i toppen) som jag istället kan isolera bättre kanske mot 200-300 mm isolering i sidorna och mer i toppen.
Man gör som du säger att man laddar så mkt av den totala volymen man vill, dvs utnyttjar skiktningen i tanken. Ska jag köra med pelletsbrännare så blir kravet på isolering inte mindre viktigt.

Tack alla kloka råd 2:an

/Mikael

Det pratas om att skiktningen inte ska bli optimal i en rektangulär tank men o andra sidan tror ja det är bättre att tumma på skiktningen o få den ordentligt isolerad..

Jo givaren till brännaren sätter du i jämnhöjd med botten på förrådsberedaren el slingan o jag tycker du ska försöka få in en förvärmningsslinga i botten även om du tar med förrådsberedare.. Förrådsberedare är definitivt inte bra med tanke på skiktningen tempen sjunker nästan lika i hela tanken då man har förrådsberedare.. :(

 
Rektangulära tankar är sämre på att hålla värmen än cirkulära tankar. För vattnet kyls lättare vid hörnen och när vattnet blir kallare så sjunker det. Detta ger upphov till cirkulerande vatten vid tankens hörn och detta skall störa skiktningen i tanken.

Dessutom måste en rektangulär tank stagas mot vattentrycket vilket inte behövs i en cirkulär tank, detta borde påverka priset på tanken.

Så försök att använda en cirkulär tank om möjligt.


Om man har en stor tank som man ej vill ladda hela volymen på så kan man också se till att man hämtar pannreturen på olika nivåer på tanken. Har själv 3 olika "hämtningsnivåer på min tank, volym 1800 liter.
 
Fungerar bara skiktningen spelar det väl ingen roll var du tar ut returvattnet???
 
apersson850 skrev:
Fungerar bara skiktningen spelar det väl ingen roll var du tar ut returvattnet???
Det går fortare att värma den övre delen om man hämtar returvattnet från ett högre placerat "uttag" än om man skall hämta returvattnet från bottenanslutningen. Om man senare vill ansluta solfångare så får de kallare vatten att jobba mot.

Så har jag fått det förklarat för mig. Skall ta och testa med att hämta returvattnat från olika nivåer och se om det påverkar laddningstiden. Det svåra är bara att uppvärmningen stör tidtagningen så det blir svårt att få till samma uppvärmningsuttag vid tidtagningen från olika nivåer. Helst så skall den vara avstängd men det är inget alternativ så här års.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.