Sitter och räknar på till lån. Enligt schablon exemplet så ska ma ha kvar 5000:- per vuxen och 2 per barn efter fast avgifter!. Har hört mig runt lite och det är inte många som har. Tycker det låter mkt om man ska skaffa barn, det blir ju en halverad lön direkt under den perioden..
 
Hemmakatten
Barn kostar!! Hela livet!  ;D Från spädbarnstiden med barnvagn, till dagis o nya kläder var 4:e månad till skolåldern med all fritidsutrustning till tonåren med kläder o nöjen! Och även efter det, med support och stöd, vilket man gladeligen ger.
Vi har fem barn, och gudskelov har vi haft hyfsade inkomster! Men, barn är glädje, alltid :), och på nåt sätt får man ihop ekonomin ändå.
Men för att återgå till din fråga... Jo, bankerna räknar rimligt (för att inte säga i nederkant) i sin schablon.
 
Vad ingår i fasta utgifter? Eller kanske snarare, vad räknas inte in i det?
 
Varför inte göra en budget? Att man skall ha x antal sekiner över efter fasta avgifter ger jag inte mycket för. Gör en riktig budget och ta med allt. Runda uppåt. När du har summan per månad drar du den från nettolönen och då ser du vad du har till räntor och amorteringar.

En vettig budget brukar impa på banken oxå.
 
Tycker ni ska räkna på vilka faktiska utgifter ni själva har. Jag vet folk som klarar sig bra på väldigt låga löner och andra som enligt dem själva knappt överlever trots att bägge har bra löner.

Ett bra tips är väl annars att testa hur maycket man kan/vill lägga på boende genom att sätta undan en viss summa varje månad. Under tiden får man dessutom en buffert/högre kontantinsats.
 
Vissa banker kräver att man skall ha 5 eller 6 tusen per vuxen och 2 per barn efter fasta utgifter är betalda. Med det menas boendet(lån+drift) och eventuella andra krediter såsom billån, studielån etc. De andra 5 tusen skall räcka till mat, kläder nöjen osv

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.