När man köper nyckelfärdigt så ingår ju alltid en viss typ av ytterdörr, ett visst typ av golv, ett visst typ av kök osv osv.

Det jag undrar är hur mkt respektive hustillverkare ger tillbaks om man väljer bort deras standardutrustning för att köpa eget?
Tex. så pratade jag med Trivselhus, de sa att om man byter bort deras utrustning så drar de av 20% på priset.
Dvs om deras golv totalt sett kostar 50.000kr så får man om man väljer bort det 40.000kr tillbaks att köpa eget golv för.
Deras enda undantag var köket (Tibrokök) där man fick ett större avdrag än 20%, hur stort det var vet jag inte.

Så, vet någon hur andra hustillverkare ligger till?

För sådana som jag och många andra som gärna väljer eget material så betyder det ju mkt i valet av hustillverkare att de ger tillbaka så mkt som möjligt av pengen.d^_^b
 
Eksjöhus ger fullt tillbaka enligt vad de säger i alla fall.
 
Trivselhus har en precis budget för ditt golv (standard är 350kr inkl grålumpapp), samma gäller kakel och klinkers (250kr vägg, 350kr golv). Detta gällde iaf för oss i våras. Vår säljare sa dessutom att inget Trivselhus är det andra likt och de är vana att plocka fram och tillbaka, alltså är det beräknat golv för 50.000kr och du inte vill ha det (t.ex Kährs fula 3-stavs ek) så ska de dra av 50.000 för att du ska kunna köpa in ett eget golv.
Vi räknade ut att bara vitvarorna från Siemens var sjukt bra rabatterade via Trivselhus, det fanns inte någon på Pricerunner som ens låg i närheten (t.ex. vår kaffemaskin kostar ca 24.000kr i butik och vi betalade 14.000kr via Trivselhus). Samma gäller Tibroköket, det var ca 20% om jag inte minns fel. Vi frågade dock aldrig vad det skulle innebära att välja ett annat kök men jag har fått alla siffror för var vi har betalat till Tibro via Trivselhus.

GLÖM INTE BORT att ok:a alla byten/tillval osv med din entreprenör och be denne ge ett tilläggspris/avdrag i god tid så att ni inte står där med knepiga klinkers eller specialgolv som de inte vill lägga till anbudspriset.

Trivselhus har också smidiga kalkyler över alla steg i entreprenaden. Vi satte t.ex. upp köket och innerdörrar själva och de gav oss den peng som de hade räknat på till entreprenören (tro det var ca 12.000kr för respektive punkt) och så drog entreprenören av 24.000 på sin räkning.
 
För att lägga till blizzets kommentar, jag är mitt uppe i just den biten nu och bygger med Eksjöhus. Jag har fått leveransspecifikationen för huset med priser på allt från varje enskild innerdörr till toalettstol m.m.

Dessa priser är dock Eksjöhus egna nettopriser mot leverantör, tittar man på listpris "på stan" så är de inte motsvarande. Dessa priser är också i vårt fall inklusive montering m.m. eftersom vi har totalentreprenad. Vill vi byta ut något så tar vi sonika bort kostnaden för det som står i specen och lägger på kostnaden för det vi vill byta till, eller tar bort helt om man tar bort t ex duschhörnorna som vi tänker göra.

Hur man räknar med kostnad för entreprenaden vet jag dock inte, det har aldrig varit aktuellt för oss.
 
Fiskarheden hade avdrag på 16 + 19 för kök och vitvaror. För tillval på vitvaror la de på det dubbla mot den verkliga skillnaden i butik.
 
timmelstad skrev:
För att lägga till blizzets kommentar, jag är mitt uppe i just den biten nu och bygger med Eksjöhus. Jag har fått leveransspecifikationen för huset med priser på allt från varje enskild innerdörr till toalettstol m.m.

Dessa priser är dock Eksjöhus egna nettopriser mot leverantör, tittar man på listpris "på stan" så är de inte motsvarande. Dessa priser är också i vårt fall inklusive montering m.m. eftersom vi har totalentreprenad. Vill vi byta ut något så tar vi sonika bort kostnaden för det som står i specen och lägger på kostnaden för det vi vill byta till, eller tar bort helt om man tar bort t ex duschhörnorna som vi tänker göra.

Hur man räknar med kostnad för entreprenaden vet jag dock inte, det har aldrig varit aktuellt för oss.
Intressant!
Men det vore ju bra om de i specen angivit enbart materialkostnaden.
Säg att toalettstolen kostar 3000kr totalt med material och arbete, då behöver man ju veta hur stor del som är material vs arbete.
Ponera att 2500är material och 500 är arbete så kan jag ju köpa en annan toalettstol för 1500 och totalt betala 2000 istället för 3000kr
För entreprenören så lär det ju inte skilja ngt i arbetstid ifrån en toalettstol till en annan?
 
KingHippo skrev:
Fiskarheden hade avdrag på 16 + 19 för kök och vitvaror. För tillval på vitvaror la de på det dubbla mot den verkliga skillnaden i butik.
Du menar att om du skulle slopa hela deras kök inkl. vitvaror så får du 16+19 = 35.000kr totalt att köpa ett helt nytt kök för?
Det betyder med andra ord att de har riktigt dåliga avdrag för oss som kunder!
Eller, missförstår jag ngt?
 
savio skrev:
Intressant!
Men det vore ju bra om de i specen angivit enbart materialkostnaden.
Säg att toalettstolen kostar 3000kr totalt med material och arbete, då behöver man ju veta hur stor del som är material vs arbete.
Ponera att 2500är material och 500 är arbete så kan jag ju köpa en annan toalettstol för 1500 och totalt betala 2000 istället för 3000kr
För entreprenören så lär det ju inte skilja ngt i arbetstid ifrån en toalettstol till en annan?
Lustigt att du valde just wc-stol som exempel. då jag just idag pratade med vår säljare om just det! :D

Priserna som står i leveransbeskrivningen är ENBART material. Då det som ingår per standard är en IFÖ golvmonterad wc-stol med dolt S-lås. Vi ville titta på vad en vägghängd modell kostade istället, antingen den här eller den här. Baserat på priserna på IFÖs hemsida kan man ju tänka sig att hey, det blir ju BILLIGARE med vägghängt.. men nej, det blir det inte. Dels behöver man då vad jag antar är cisternen monterad på vägg som en dosa (som dessutom behöver kaklas..), man behöver en front (spolknapparna?) monterad i vägg, samt man behöver extra väggfixtur för monteringen. Utöver detta tillkommer ca 2000 i extra arbete för VVS för att det är mer komplicerat att montera och installera den här modellen. Allt som allt blir den ca 5000:- spänn dyrare...!

Han rekommenderade istället att välja den vägghängda modellen med synlig cistern för knappt 2000:- extra.

Av det hela drar jag slutsatsen att det inte bara är en extrakostnad för materialet som är lite plus och minus i räknandet, utan även vad det gäller arbetsinsatsen, åtminstone på totalentreprenaden. Det som ändras i leveransbeskrivningen och som därmed kräver mer eller mindre jobb för hantverkarna på plats, det gör sitt till på priset det med.

Ett annat konkret exempel är kamin/kakelugn, där det tillkommer en installationskostnad på 13-16' utöver själva kaminen och skorsten... (Brandsäkra vägg, stärka upp golvbjälklag osv...
 
savio skrev:
Du menar att om du skulle slopa hela deras kök inkl. vitvaror så får du 16+19 = 35.000kr totalt att köpa ett helt nytt kök för?
Det betyder med andra ord att de har riktigt dåliga avdrag för oss som kunder!
Eller, missförstår jag ngt?
Du förstår mig helt rätt. Det gjorde att jag valde en annan leverantör.
 
Vi valde bort vitvaror från LB-hus. Avdraget var 33680...Om man tittar på nätet på dessa eller liknande produkter kommer man upp i följande.

Keramisk häll 5490:-
Ugn 5590:-
Kyl 6385:-
Frys 6990:-
Diskmaskin 4090:-
Köksläkt 2995:-
Tvättmaskin 5240:-
Torktumlare 7990:-

Summa: 44770:-
 
timmelstad skrev:
Lustigt att du valde just wc-stol som exempel. då jag just idag pratade med vår säljare om just det! :D

Priserna som står i leveransbeskrivningen är ENBART material. Då det som ingår per standard är en IFÖ golvmonterad wc-stol med dolt S-lås. Vi ville titta på vad en vägghängd modell kostade istället, antingen den här eller den här. Baserat på priserna på IFÖs hemsida kan man ju tänka sig att hey, det blir ju BILLIGARE med vägghängt.. men nej, det blir det inte. Dels behöver man då vad jag antar är cisternen monterad på vägg som en dosa (som dessutom behöver kaklas..), man behöver en front (spolknapparna?) monterad i vägg, samt man behöver extra väggfixtur för monteringen. Utöver detta tillkommer ca 2000 i extra arbete för VVS för att det är mer komplicerat att montera och installera den här modellen. Allt som allt blir den ca 5000:- spänn dyrare...!

Han rekommenderade istället att välja den vägghängda modellen med synlig cistern för knappt 2000:- extra.

Av det hela drar jag slutsatsen att det inte bara är en extrakostnad för materialet som är lite plus och minus i räknandet, utan även vad det gäller arbetsinsatsen, åtminstone på totalentreprenaden. Det som ändras i leveransbeskrivningen och som därmed kräver mer eller mindre jobb för hantverkarna på plats, det gör sitt till på priset det med.

Ett annat konkret exempel är kamin/kakelugn, där det tillkommer en installationskostnad på 13-16' utöver själva kaminen och skorsten... (Brandsäkra vägg, stärka upp golvbjälklag osv...
Ja detvar lite kul att mitt exempel träffade så bra :p
Jag förstår att det blir skillnader när man går från vanlig wc till vägghängd eftersom mkt extrarbete krävs.
Likadant vid öppen spis och liknande.

Men vid de flesta tillvall så ändras ju inte arbetsinsatsen nämnvärt, tex om man byter ut en trestavsparkett som ingår mot en enstavsparkett eller om man byter ut en fläktkåpa mot en annan osv, då bör det ju inte skilja ngt i pris förutom just skillnaden i material?

Den specificerade listan som du hade fått var enbart på materialkostnaderna, inte arbetstimmarna som krävs, förstod jag dig rätt där?
 
savio skrev:
Ja detvar lite kul att mitt exempel träffade så bra :p
Jag förstår att det blir skillnader när man går från vanlig wc till vägghängd eftersom mkt extrarbete krävs.
Likadant vid öppen spis och liknande.

Men vid de flesta tillvall så ändras ju inte arbetsinsatsen nämnvärt, tex om man byter ut en trestavsparkett som ingår mot en enstavsparkett eller om man byter ut en fläktkåpa mot en annan osv, då bör det ju inte skilja ngt i pris förutom just skillnaden i material?

Den specificerade listan som du hade fått var enbart på materialkostnaderna, inte arbetstimmarna som krävs, förstod jag dig rätt där?
Jag har just idag haft lite av den här diskussionen med säljaren, från allt mellan kakel till köksprylar osv..

Det som står i leveransbeskrivningen är vad som ingår, inklusive arbete för det materialet. Väljer jag utifrån en given tillvalslista (t ex för kök, andra skåp, luckor m.m.) så ändras inte priset. Vitvaror samma sak, förutom då om man ska ha vattenanslutning till kyl/frys för kolsyrat/is. För kakel/klinkers ingår det till en kostnad av 280 kr / kvm och standardkakel om 10x10 eller 10x20, väljer jag större eller mindre blir det mer jobb för kakelsättaren, kanske går mer fix osv, alltså dyrare...

Och så vidare... det är en djungel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.