Hej! Vi har ett staket, en stödmur och en gräsmatta, se bilder. Stolparna är nedgrävda och det är uppfyllt med makadam runtom. Ni förstår säkert problemet – det är inte så snyggt och inte så lättklippt.

Staketet är semi-temporärt (småbarnsåren) så vi vill egentligen inte göra för stora och kostsamma ingrepp. På sikt ska vi nog sätta häck istället. Men de här åren – vad hade ni gjort? Fyllt på med gräs hela vägen (dvs dolt makadamet) och gått med kantklippare? Lagt en rad kantsten som "barriär"?
 
  • Trädgård med staket, stödmur och gräslänt med makadam vid stolpfötterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med staket, stolpar nedgrävda i makadam och ojämn gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Småbarnsår = Sänk ambitionsnivån och fokusera på barnen. Det blir inte mer tid till hus och trädgård de närmaste decennierna kan jag säga. Dessutom är tiden med småbarnen så ofantligt viktig för resten av deras och erat liv att det är den allra viktigaste investeringen utan jämförelse som ni kan göra.

Var därför beredd på att det kommer att bli bra mycket stökigare än såhär.

Ni ser problemet, skriver du. Nej, faktiskt inte. Jag ser ett korrekt uppbyggt staket efter alla konstens regler inklusive makadamet. Det ska vara så helt enkelt, och sen om där växer igen så får man leva med det. Makadamet är till för att det ska stå stadigt och förhindra tjälskjutning.

Varje gräsmatta har förr eller senare en kant, som är knepig att klippa. Det ni möjligen skulle kunna göra är att gräva ur några cm djupt längs med staketet, lägga markduk, och sedan lägga stenplattor som hamnar i nivå med gräsmatran eller helst lite under, så att man kan köra med gräsklipparen över dem och ända fram till staketet.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Småbarnsår = Sänk ambitionsnivån och fokusera på barnen. Det blir inte mer tid till hus och trädgård de närmaste decennierna kan jag säga. Dessutom är tiden med småbarnen så ofantligt viktig för resten av deras och erat liv att det är den allra viktigaste investeringen utan jämförelse som ni kan göra.

Var därför beredd på att det kommer att bli bra mycket stökigare än såhär.

Ni ser problemet, skriver du. Nej, faktiskt inte. Jag ser ett korrekt uppbyggt staket efter alla konstens regler inklusive makadamet. Det ska vara så helt enkelt, och sen om där växer igen så får man leva med det. Makadamet är till för att det ska stå stadigt och förhindra tjälskjutning.

Varje gräsmatta har förr eller senare en kant, som är knepig att klippa. Det ni möjligen skulle kunna göra är att gräva ur några cm djupt längs med staketet, lägga markduk, och sedan lägga stenplattor som hamnar i nivå med gräsmatran eller helst lite under, så att man kan köra med gräsklipparen över dem och ända fram till stakete
ricebridge ricebridge skrev:
Småbarnsår = Sänk ambitionsnivån och fokusera på barnen. Det blir inte mer tid till hus och trädgård de närmaste decennierna kan jag säga. Dessutom är tiden med småbarnen så ofantligt viktig för resten av deras och erat liv att det är den allra viktigaste investeringen utan jämförelse som ni kan göra.

Var därför beredd på att det kommer att bli bra mycket stökigare än såhär.

Ni ser problemet, skriver du. Nej, faktiskt inte. Jag ser ett korrekt uppbyggt staket efter alla konstens regler inklusive makadamet. Det ska vara så helt enkelt, och sen om där växer igen så får man leva med det. Makadamet är till för att det ska stå stadigt och förhindra tjälskjutning.

Varje gräsmatta har förr eller senare en kant, som är knepig att klippa. Det ni möjligen skulle kunna göra är att gräva ur några cm djupt längs med staketet, lägga markduk, och sedan lägga stenplattor som hamnar i nivå med gräsmatran eller helst lite under, så att man kan köra med gräsklipparen över dem och ända fram till staketet.
Tack för input! Ambitionsnivån är redan superlåg 😄 Det är därför vi vill ha en quickfix för att minimera mängden arbete på somrarna. Skönt att du tycker att det ser ok ut!

Vi stör oss på de "stökiga" stenhögarna, det ser så ofärdigt ut, men det enklaste kanske bara är att strössla någon centimeter jord och några gräsfrön på för att dölja det för ögonen.
 
Stenhögarna är ett mycket bra tecken på att det är färdigt. Det är så det ska se ut. Strör ni jord i så kan ni räkna med att där kommer att växa ogräs inom kort. Dessutom samlar ogräs och jord en massa fukt som stenen ska dränera bort.
 
  • Gilla
Johanna-T
  • Laddar…
Som permanent lösning hade jag nog lagt dit en till rad marksten.

Men när det handlar om en tillfällig quick-fix så är det bästa ändå en bra batteridriven grästrimmer.
Det tar kanske 10 minuter att gå ett varv runt tomten med trimmern och det är något du gör högst 10 gånger på en säsong.

Ska du böja gräva ur och lägga marksten eller liknande så rullar minutrar och timmar på rätt snabbt.
Det kan alltså ta flera år innan du vunnit tillbaka tiden du lägger ner
 
  • Gilla
Johanna-T
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Som permanent lösning hade jag nog lagt dit en till rad marksten.

Men när det handlar om en tillfällig quick-fix så är det bästa ändå en bra batteridriven grästrimmer.
Det tar kanske 10 minuter att gå ett varv runt tomten med trimmern och det är något du gör högst 10 gånger på en säsong.

Ska du böja gräva ur och lägga marksten eller liknande så rullar minutrar och timmar på rätt snabbt.
Det kan alltså ta flera år innan du vunnit tillbaka tiden du lägger ner
Tack, mycket bra poäng! Vi kommer från lägenhet så vi är orutinerade gräsklippare men det är inte större arbetsinsats än så alltså per säsong, det låter ju görbart. :)
 
Jag tog en säck med vägsalt och hällde längs med gången hemma. Dödade gräset och plus i kanten alla mördarsniglar som försökte ta sig över. Höll 1 säsong ungefär.
Kanske inte jättesnyggt men det dödar gräset bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.