Vi bygger en bastu i en friggebod. Har flytspacklat golvet. Har innerväggar åt två håll och ytterväggar åt två håll. Ytterväggarna har linisolering och papp på det.

Skulle vilja få åtminstone litegrann våtsäkrat nere vid golvet mot väggen. Hur gör jag bäst där för att spara utrymme? Bygga upp ett lager regel till ovanpå den som redan ligger där, och köra tätskikt och sen plastmatta upp där litegrann?

Eller något annat smart tips?


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lägg klinker på golvet och en rad upp på vägg, ca 10cm så har du bra skydd.
 
Vi vill nog köra matta. Där är lite frågor. Vad är skillnaden på våtrumsmatta och vanlig plastmatta? Behöver man tätskikta för båda?

Och angående kanterna, kan jag bara sätta träplankor mellan reglarna nere vid golvet som mattan går upp på direkt eller bör jag spackla upp ovanpå den kanten också?
 
Våtrumsmatta är för badrum, plastmatta används i i tal för både våtrums och bostads mattor

Våtrumsmatta är tätskiktet och ytskiktet i samma, det behövs alltså inget extra tätskikt innan matta, hörnen ska svetsas.

Det går att göra uppviket direkt mot regeln men sätt gärna en gips eller en spånskiva eller masonit som man gör uppvik mot om det finns plats, spackla behöver du inte göra.
Gör du uppvik mot regeln så gör som du skrev med ett lager regel till, bör vara ca 10 cm uppvik, sen drar du panelen någon cm över uppviket så du får ca 6-8cm mellan golv och underkant panel, helst inte mindre då är det risk att ev mopp elev skrapa fastnar mellan golv och panel
 
  • Gilla
peterwesterlund och 1 till
  • Laddar…
Som sagt här, antingen lägger du ett foliebaserat tätskikt med klinker eller våtrumsmatta direkt på.
 
Har gjort en liten bild på hur jag just nu tänker att man gör då. Om nån vill länka till typ byggmax eller nån byggsajt exakt vilken typ av planka och storlek som skulle passa som uppläggningsplanka så vore det snällt.

bastu-tata.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara i bastun så skulle jag bara lägga i reglar och limma mot det, blir så liten yta som syns
 
Men borta mot pappen så vill jag helst undvika skära upp pappen. Så där går inte att lägga in reglar. Eller menar du att man där limmar upp matta på pappen? Det känns inte så bra...
 
gips eller masonit då
 
Är det så att det typ går bra med vad som helst eller? Vad brukar användas? Hittar inte så mycket när jag googlar uppläggningsbräda eller uppvik underlag osv.
 
Det vanligaste brukar väl vara gips nu för tiden, 6mm funkar fint
Man viker upp mattan mot det som finns, det finns inga speciella material
Gips är möjligen lite bättre än rent trä då det sugen bättre och man får hugg i limmet fortare

Men som sagt lägg i reglar så duger det gott i en bastu
 
Hur är golvet uppbyggt under flytspacklet? Med matta stänger du in ev fukt om inte golvet kan andas.
 
Ska även lägga golv i tvättrummet som är närmast i bild. Det är ingen dusch där men tanke att kunna tvätta sig med baljor, så det ska helst vara helt våtsäkrat.

Under flytspacklet är det 22 mm spån. Under det isolering.

När jag väljer vad uppviket ska gå upp på så måste det väl ha en viss dimension för att det ska klaffa rätt med läkten också väl? Ska läkten ha samma mått som underlaget för uppviket?
 
Nja, personligen så tycker jag det är snyggare om klinkern ligger någon cm innanför bastupanelen.
Lägger du tex en 6mm gips som underlag så ta tex 22 eller 28mm läkt till panelen.

Jag tycker panelen ska gå ner över klinkern 1-2 cm och ligga 2-3 cm utanför
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Så, mellan klinker/matta och panelen ska det bara vara luft, rakt upp mot fuktspärren/pappen? Även i tvättrummet? Är det bra våtsäkrat då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.