Då jag köpte mitt äldre hus för 20 år sedan var det första jag gjorde att gå över alla fönster. De var då brunbetsade och jag gjorde rent, bottnade med träolja och grundmålade och slutmålade med en traditionell lackfärg (alltså den typ som inte är vattenbaserad).

Färgen sitter väl fortfarande rätt så bra men det är nog dags att fräscha upp med ny färg. Under åren som gått har jag blivit förtjust i linoljefärg, men undrar alltså hur meningsfullt det är att nu måla med det om man inte först gör det oändligt trista jobbet att få alla fönsterbågar o karmar trärena?

Om man nöjer sig med att bara skrapa och slipa den färg som är lös kommer väl inte det funktionella med linoljefärgen, att den tränger ner i träet, att vara till någon större nytta? Eller skulle jag komma undan med att få bort allt löst och slipa lite lagom rugg på gamla lackfärgsytan?
 
G
Troligen va det en alkyd oljefärg, spädbar med lacknafta du använde och ibland innehöll dom faktiskt lite kokt linolja också.
Linoljefärg ska funka bra ovanpå om du rengör ordentligt och skrapar bort det som sitter löst.
Linoljefärgen tränger väl inte igenom alkyden så där får du nog inte "fördelarna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.