Hittade den här länken i en gammal tråd och förstår inte riktigt texten i bubblan som hänvisar till markröret i mittenbilden.
Det står:
"Till kommunalt avlopp eller enskild avlopssanläggning med sluten tank för WC och slamavskiljare för övrigt vatten."
Jag har inte separat sluten tank, ingen jag känner heller.
Trots det är badrum och kök uppbyggt efter samma princip.

http://www.krobykvarn.se/byggahus/Dim_Vatten_Avlopp.pdf
 
Det är inte badrummet och köket man syftar på i rutan.
Man syftar på att avloppet är anslutet till antingen ett kommunalt avlopp ELLER en enskild avloppsanläggning.

Enskild avloppsanläggning = på landsbygd utan kommunalt VA

Man kan ha sluten tank för bajsvatten + slamavskiljare med markinfiltration för BDT vatten som även kallas gråvatten.

Man kan också ha BDT vatten + bajsvatten anslutet till en trekammarbrunn. Då har man ingen sluten tank, även kallad septitank.

Mvh
 
Aha. Tack så mycket.
Mitt eget fel, hakade upp mig på att trekammarbrunn inte nämns i texten.
Vilket det kanske borde göra? I princip inget enskilt avlopp godkäns väl idag utan trekammarbrunn?

/William
 
Vill bara flika in då länken ovan leder till min bloggs "arkiv" (helt okey) att detta är en sida från en flera år gammal Rinkaby Rör katalog :rolleyes:
 
Avlopp kan godkännas utan trekammarbrunn om det är en befintlig byggnad.
Ex. ett befintligt fritidshus som man vill modernisera med WC.
Kan också godkännas vid befintlig byggnad om markförhållande inte tillåter infiltration, ex fet lerjord eller nära till berg.
mvh
 
withnail skrev:
Aha. Tack så mycket.
Mitt eget fel, hakade upp mig på att trekammarbrunn inte nämns i texten.
Vilket det kanske borde göra? I princip inget enskilt avlopp godkäns väl idag utan trekammarbrunn?

/William
Det stämmer, idag gäller 3-kammarbrunn (eller slamavskiljare som det brukar stå numera) eller minireningsverk som kommer mer och mer, pga de nya miljökraven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.