Jag håller på och borrar ett ganska stort antal hål i en betongplatta med 4 mm SDS+-borr, ungefär 70 mm djupt. Dessa borrstål ska, enligt leverantören, klara omkring 100-120 hål innan de är slut. Jag har nu gjort slut på fyra stål på fyrtio hål. Ett knäcktes efter tjugo hål, men de andra har blivit platta och svampformade i spetsen efter bara fem-tio hål. Jag har provat allt ifrån att låta dem luftsvalna mellan hålen till att doppa i vatten mellan borrningarna, utan att märka någon större skillnad. Vad göra? Gör jag något fel?
 
Ett par bilder:
 
  • IMG_0131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket märke är det? Det har hänt innan att en leverantör har ljugit...
 
Vi har nu i veckan borrat 400 st hål med en 7 mm Hiltiborr, ca 40-50 mm djupa, i en betongplatta med en (1 st) borr utan att bete oss på något speciellt vis. Bara manglat på.
Jag har aldrig hört talas om att man bör göra på något speciellt vis när man kör med borrhammaren, men det betyder ju inte att det inte är så..
 
Man ska ju låta maskinen göra jobbet och inte pressa som besatt. Sen är det ju bra att dra ut borrat lite ibland för att rensa hålet.
Sen gäller det även att hålla borrat rakt. De mindre borr är ju inte så tåliga.
 
Det står faktiskt inget märke på dem, de levererades med ett Basecogolv tillsammans med gummiremsor och betongskruv.

Nej, jag har heller aldrig varit med om att man behövt göra något särskilt för att få borren att hålla. Det är antagligen skitborr.
 
Demonen: Precis det du beskriver har jag gjort.
 
screamin-daemon skrev:
Man ska ju låta maskinen göra jobbet och inte pressa som besatt. Sen är det ju bra att dra ut borrat lite ibland för att rensa hålet.
Sen gäller det även att hålla borrat rakt. De mindre borr är ju inte så tåliga.
Jovisst, att låta maskinen jobba gäller för alla elmaskiner (nästan..). Jag menade mer i termerna vattenkylning, maxhastighet m.m.
 
Hur häftig maskin har du? De små borr kan ju inte klara hur mycket joule som helst.
 
Good point. Jag vet inte vad den ger för slagenergi, det är en lånad nonamemaskin, men jag ska försöka testa med en klenare maskin i morgon när jag fått tag i nya stål.
 
Det är inte så att du nosat ordentligt på armeringsjärn?
 
Borrade säkert 100 st 9 mm hål för expanderbult med ett (1) Bosch borr och DeWalt 18V slagborrmaskin utan några som helst problem. Betongen hade vi det laget härdat ut fullständigt (60 år). Massor med armering att tampas med dessutom.
 
phl skrev:
Det är inte så att du nosat ordentligt på armeringsjärn?
Visst helsike, den här plattan är armerad med metallfiber, inga armeringsjärn. Det kanske är det som är problemet?
 
De flesta som pajar betongborr kör dem för varma. Slagborrmaskiner är i grund och botten för klena, varpå man kan lockas att varva upp med överhettning som följd, och ska jag vara ärlig så ser borren på bilden toköverhettade ut. Det räcker inte att låta dem svalna mellan hålen, de får inte gå för varma i hålen.

Bra borrhammare brukar inte ha det problemet ens med klena borr. Använder du en slagborrmaskin så skaffa en borrhammare. Använder du redan en borhammare så behöver du nog ta dig en funderare på om du verkligen behöver göra så många hål. Är betongens armering så elak så kommer även dyra borr gå åt som smör.
 
Klart jag kör med borrhammare, skulle inte se åt en slagborrmaskin för att borra i betong.

Varvtalet är ganska lågt, och jag trycker inte alls hårt. Men visst ser de överhettade ut. Om jag kyler borren halvvägs i varje hål kanske det går bättre. Är det lugnt att doppa dem i vatten, eller kan den hastiga nedkylningen ha negativ effekt på borren?

Och jo, jag behöver borra så många hål..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.